Een testtrein van de NS onderweg naar Groningen. De NS bereidt zich voor op de 1,5 meter samenleving en in de trein is aangegeven welke zitplaatsen wel en niet beschikbaar zijn voor reizigers. Ook is een coupe uitgerust met gordijnen van doorzichtig folie tussen de stoelen.
Volledig scherm
Een testtrein van de NS onderweg naar Groningen. De NS bereidt zich voor op de 1,5 meter samenleving en in de trein is aangegeven welke zitplaatsen wel en niet beschikbaar zijn voor reizigers. Ook is een coupe uitgerust met gordijnen van doorzichtig folie tussen de stoelen. © ANP

‘NS moet inkrimpen, komende vijf jaar 4,7 miljard verlies’

Gevolgen coronacrisisDe NS schat dat het aantal treinreizigers in 2025 weer terug is op het niveau van voor de coronacrisis. Tot die tijd verwacht het bedrijf een verlies van 4,7 miljard euro. Zonder overheidssteun houdt de NS het hoofd niet boven water, zegt financieel directeur Bert Groenewegen in NRC.

Volgens Groenewegen is het onvermijdelijk dat het spoorbedrijf moet inkrimpen. Het uitgangspunt is echter dat zonder gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop te laten gebeuren.

De NS wil tot 2025 1,4 miljard euro besparen. ,,De productiekosten moeten omlaag’’, stelt Groenewegen. ,,Maar met behoud van onze prestaties en de klanttevredenheid. Een dwingende voorwaarde is ook dat kaartjes betaalbaar blijven.’’ De NS rijdt vanaf 2 juni weer grotendeels de reguliere dienstregeling met het maximum aantal treinen, maar met slechts 40 tot 50 procent van de reizigers erin.

Groenewegen stelt dat het bedrijf zich op korte termijn tot de overheid gaat wenden voor steun. Er wordt gewerkt aan een plan hiervoor, dat in juli klaar moet zijn, zegt hij tegen de krant. In het plan staan onder meer voorstellen over bonussen voor het management, schrijft NRC.

Dat de NS over vijf jaar pas weer verwacht het aantal reizigers van voor de crisis te vervoeren, komt volgens Groenewegen onder meer doordat het woon-werkverkeer gaat veranderen. Ook doen bedrijven goede ervaringen op met thuiswerken en gaat ook het hoger onderwijs meer op afstand werken, zegt hij. ,,In onze prognose zitten we in 2024 nog 7 procent onder het niveau van 2019. We denken dat we pas in de loop van 2025 op 1,3 miljoen reizigers per dag zitten, het aantal van voor de crisis.’’

Financieel directeur van de NS Bert Groenewegen (rechts) tijdens de presentatie van de jaarcijfers in februari. Naast hem v.l.n.r. de leden van de raad van bestuur Tjalling Smit, Anneke de Vries, president-directeur Roger van Boxtel en Marjan Rinte.
Volledig scherm
Financieel directeur van de NS Bert Groenewegen (rechts) tijdens de presentatie van de jaarcijfers in februari. Naast hem v.l.n.r. de leden van de raad van bestuur Tjalling Smit, Anneke de Vries, president-directeur Roger van Boxtel en Marjan Rinte. © ANP
  1. TUI hoopt op 1 juli weer naar zonbestemmingen te vliegen

    TUI hoopt op 1 juli weer naar zonbestem­min­gen te vliegen

    Nu het coronavirus in Europa minder agressief om zich heen grijpt, proberen reisorganisaties in allerijl voor het zomerseizoen te redden wat er te redden valt. TUI, de grootste touroperator van Nederland, hoopt vanaf 1 juli weer toeristen naar zonbestemmingen te brengen. Dinsdag moet duidelijk worden of de reisadviezen voor het buitenland versoepeld worden. ,,We beginnen met twee vluchten per week, vanuit daar gaan we verder werken.”