Volledig scherm
© anp

Oliebollentips voor de perfecte oudejaarsavond

Oliebollen die de bloedsuikers door het plafond jagen, partysnacks die maagzuur en oprispingen veroorzaken. En de dag erna een kater van de verkeerde wijn. Oud en nieuw is voor je lichaam geen pretje. Met deze tips red je het.

Tip 1 Soep vooraf
Eet voordat je naar een borrel gaat liefst een stevige, vullende soep. Erwtensoep bijvoorbeeld. Wat eiwitrijke hapjes zoals garnalen of zalm zijn ook een goede keuze. Dan hakt het eerste glaasje alcohol er minder in en is het makkelijker jezelf te beheersen.

Volledig scherm
© anp
Volledig scherm
© anp

Het wonderlijke van oliebollen is dat ze als een steen op de maag liggen, maar dat je er op een gezellige oudejaarsavond makkelijk een stuk of tien wegwerkt. Zeker nadat je eerst een fles champagne hebt genuttigd. Nog gekker: het kan zo maar zijn dat je op nieuwjaarsdag wakker wordt met een enorme trek in... nog meer oliebollen. Hoe kan het dat je die enorme vetbommen kunt blijven eten?

Dat heeft te maken met het heftige effect dat oliebollen en alcohol hebben op de bloedsuikerspiegel. Dat eerste glaasje alcohol om in de stemming te komen - vooral genuttigd op een lege maag - zorgt ervoor dat de hoeveelheid glucose in het bloed razendsnel wordt opgejaagd.

Zelfbeheersing
De eerste 15 minuten heb je nog wel de zelfbeheersing om niet te gaan graaien in die schaal met besneeuwde bollen. Maar dan heeft de alvleesklier de tijd gehad om het opgejaagde bloedsuiker weer naar beneden bij te stellen. En dan kun je ineens een enorme trek krijgen.

Bovendien zorgt dat tikje alcohol ervoor dat je het niet gênant vindt om de eerste bol van de schaal te plukken. Hoppa, die zit er alvast in. Vanaf dat moment kan er een berglandschap ontstaan van suikerpieken en -dalen waardoor je blijft eten (en drinken). Een die de andere morgen gewoon opnieuw begint. De overtollige energie die je binnenkrijgt wordt opgeslagen als vet, terwijl jij je uitgeput voelt. Probeer deze graaihonger te voorkomen.

Aangename ervaring

Tip 2 Appelflappen!
Kies voor appelflappen in plaats van oliebollen. Of bereid oliebollen volgens de tips in het kader 'de veilige oliebol'.

Volledig scherm
© anp

De eerste oliebol bezorgt je een gevoel van ongekend genot. Dat is het werk van dopamine, de stof die er in het brein voor zorgt dat je achter aangename ervaringen aanholt. Dopamine speelt een rol bij het ontstaan van verslavingen. En zoals steeds duidelijker wordt: ook bij de verslaving aan voedsel.

We weten verder dat een lekkernij waarvan de calorieën voor de helft afkomstig zijn van vet en de andere helft van koolhydraten, het grootste genot oplevert en de trigger is om eindeloos te blijven eten. Welke lekkernijen dat zijn? Donuts bijvoorbeeld. Of chocolade. Of chips. Of oliebollen. Dus terwijl in je maag-darmstelsel een file van onverteerde oliebollen ontstaat, zegt je genotzuchtige brein: doe mij er nog maar een!

Tip 3 Water!
Drink tijdens het feesten regelmatig een glas water. Dat helpt om overeten en dus maagklachten te voorkomen.

Brandend maagzuur
Inmiddels ben je acht oliebollen en drie glazen goedkope sekt verder. De maag is vol en de inhoud puilt een beetje over de rand, langs de maagmond de slokdarm in. Dat voelt niet prettig. Zuurbranden, oprispingen, stekende pijn in de maag: het kunnen allemaal tekenen zijn van een maag die (regelmatig) veel te vol wordt geladen. Het appelzuur en het koolzuur van de sekt of champagne maken het er niet veel beter op. Gek genoeg ervaren sommige mensen het gevoel van zuurbranden als 'honger', waardoor ze nog meer gaan eten dan prettig voelt. Maagzuurremmers kunnen de klachten tijdelijk verlichten, maar je kunt beter zorgen dat het niet zover komt.

Tip 4 AD Oliebollentest!
Haal je oliebollen bij de kraam (zie de AD Oliebollentest!) en koop er precies genoeg voor oudejaarsavond. Als je zelf gaat bakken, worden het er al snel veel te veel.

Volledig scherm
Bakkerij Brokking won de AD Oliebollentest © anp

Pond buikvet
De gemiddelde oliebol bevat zo'n 200 tot 260 kCalorieën. Eet er twintig en je wordt de dag erna wakker met ruim een pond extra buikvet. Extra pondjes zijn niet de enige nadelige gevolgen van de oliebol.
De oudejaarslekkernij wordt gefrituurd in onverzadigde plantaardige olie. Tijdens het bakproces ontstaan Advanced Glycation End Products (AGEs). Dat zijn stofjes die bijdragen aan de veroudering van het lichaam en de kans op hart- en vaatziektes, diabetes en nierfalen.

De beste partysnacks

Garnalen
Arm aan vet en rijk aan eiwit: schaaldieren vormen een perfect en feestelijk hapje. Kies biologische Noorse garnalen en kleine Noordzeegarnalen, die zijn in het wild gevangen. Kweekgarnalen kunnen resten antibiotica en andere rommel bevatten.

Avocado
Maak een dressing of salade van gepureerde avocado in plaats van mayonaise. Minder vet en vol goede vetzuren.

Kastanjes
De gezonde lekkernij waar de natuur ons in het najaar royaal op trakteert. Rijk aan vezels en vitamines en arm aan vet. Poffen en peuzelen.

Zalm
Bekend om de goede vetzuren die erin zitten. Wilde zalm is een stuk beter dan kweekzalm!

Haring
Eiwitten en goede vetzuren, vers uit zee, haringen zijn zowel een gezonde bodem voor een feestelijke avond, als en uitstekend katerbestrijdingsmiddel.

Noten
Het beste alternatief voor chips en toastjes. Mits je kiest voor ongebrande noten of noten in de dop.

Katervrij drinken

Volledig scherm
© anp

Als je een hele fles champagne wegwerkt, dan heb je die hoofdpijn aan jezelf te danken. Maar als je van twee glazen wijn al begint te niezen of een rood hoofd krijgt en je bent de andere dag hondsberoerd, dan kan er iets anders aan de hand zijn.

Mogelijk reageer je op histamine of sulfiet. De meeste wijnen bevatten op zijn minst een beetje sulfiet. Sulfieten kunnen het fermentatieproces stopzetten en ze zijn een krachtig conserveringsmiddel. Daarom worden ze gebruikt bij de wijnbereiding. Ongeveer 5 tot 10 procent van de mensen met astma krijgt klachten van sulfiet zoals verkoudheid, benauwdheid of kortademigheid. Ook niesbuien, jeuk en huiduitslag kunnen erbij horen.

Er zijn maar weinig sulfietvrije wijnen, want zelfs biologische boeren werken meestal met een beetje sulfiet. Maar: in biologische wijnen is wettelijk gezien minder sulfiet toegestaan (maximaal 100 mg per liter) dan in conventionele wijnen (maximaal 200 mg per liter). Ook goed om te weten: voor het bereiden van zure, droge en rode wijnen wordt minder sulfiet gebruikt dan voor zoete, witte wijnen.

Conclusie: droge, biologische champagne is voor overgevoelige mensen de beste keus tijdens oud en nieuw.

Voorkom ellende: maak de veilige oliebol!

De combi van snelle suikers en vet in oliebollen maakt van de bloedsuikerspiegel een achtbaan. Met de volgende ingrepen maak je oliebollen die gezonder zijn en die beter vullen, waardoor je er níet snel te veel van eet.

-Vervang het zelfrijzend bakmeel of de bloem door een mengsel van één op één volkoren speltmeel en havermeel. Een handje havermout door het beslag is ook heerlijk.

-Vervang een deel van de rozijnen en krenten door vers geraspte appel en kaneel.

-Bak de oliebollen in kokosvet in plaats van plantaardige olie. Kokosolie wordt minder goed opgenomen, waardoor de oliebollen minder vet worden.

-Bestrooi oliebollen pas op het laatste moment (matig) met poedersuiker

-Tot slot: houd een deel van het beslag apart en maak daar appelflappen mee. Het beste alternatief!

Volledig scherm
© ANP
AD Oliebollentest 2014

Alle resultaten van de AD Oliebollentest 2014 vindt u hier: