Volledig scherm
Basic Fit, hartje Breda. © Cobine van der Louw

Omzet Basic-Fit gegroeid, maar verliezen dikken aan

UpdateBasic-Fit heeft zijn netwerk van fitnessclubs afgelopen jaar flink uitgebreid. Mede hierdoor werden de omzet en het ledenbestand met ruim een kwart opgevoerd, meldde de beursgenoteerde fitnessclubuitbater vandaag in het jaarverslag. De keten kwam onder aan de streep echter meer geld tekort dan het jaar tevoren. 

Quote

De stijging was het gevolg van een hogere omzet per lid, maar ook door verdere lidmaat­schap­groei

Basic-Fit

Het nettoverlies bedroeg 32,4 miljoen euro, tegen 23 miljoen euro in 2015. Er moesten onder meer kosten worden gemaakt in verband met de beursgang in juni vorig jaar.

Volgens topman René Moos was 2016 hoe dan ook 'het meest succesvolle jaar' ooit. De omzet ging met 28 procent vooruit naar 259 miljoen euro. In Nederland groeide de omzet van 83 naar 100 miljoen. 

Basic-Fit meldt in het jaarverslag ook dat de stijging voornamelijk het gevolg was van een hogere omzet per lid en door verdere lidmaatschapgroei. 

Groeitempo

Quote

In Frankrijk is nu ongeveer 7 procent van de bevolking lid van een sport­school. In Nederland is dat 14 procent

Basic-Fit topman René Moos

Vooral in Frankrijk werd stevig aan de weg getimmerd, met 48 nieuwe clubs. Er kwamen alles bij elkaar 81 locaties bij, waardoor het totaal op 419 kwam. Nederland kreeg er daarvan acht clubs bij. Het ledenbestand groeide met 27 procent naar 1,21 miljoen mensen. 

Clubs die al langer dan een jaar open waren zagen hun opbrengsten gemiddeld met 5 procent oplopen ten opzichte van 2015. Het bedrijfsresultaat dikte daarbij met 34 procent aan tot 80 miljoen euro. 

Basic-Fit wil zijn groeitempo komende tijd nog verder opvoeren. In 2017 moeten er per saldo zeker 250 clubs bijkomen. Het bedrijf ziet nog veel kansen in Frankrijk en Spanje, waar nu relatief weinig fitnessclubs zijn. Het is aantal clubs in Frankrijk moet nog dit jaar ruwweg verdubbelen tot ruim 140 vestigingen.

,,In Frankrijk is nu ongeveer 7 procent van de bevolking lid van een sportschool. In Nederland is dat 14 procent'', stelt Moos. Dat verschil komt volgens hem vooral door het beperkte aanbod in Frankrijk ,,Mensen zijn niet bereid om een half uur te fietsen of in de auto te stappen om naar de sportschool te gaan.''

Ook in de Benelux, waar het grootste deel van de omzet vandaan komt, kunnen er nog een aantal vestigingen bijkomen. Daarbij rekent het bedrijf op een gemiddelde omzetgroei van tenminste 20 procent per jaar.