Ondanks inflatie en tegenacties weer forse koopwoede op Black Friday: 300 miljoen meer omzet
Koopjesfestijn Black Friday heeft dit jaar tot een ongekende koopwoede geleid. Er werd voor ruim 300 miljoen euro meer verkocht dan op een normale vrijdag.
Dat blijkt uit data van Betaalvereniging Nederland. Vooral online gingen de Nederlanders los. Betaalvereniging Nederland turfde 55 procent meer online betalingen en een 70 procent hogere omzet dan op een normale vrijdag. In de winkels werd 15 procent meer gekocht dan op een reguliere vrijdag.
In vergelijking met 2019, het laatste jaar zonder corona, is er online vaker (+ 60 procent) en voor meer geld (+ 85 procent) afgerekend op Black Friday. Aan de fysieke toonbank liggen dit jaar het aantal pinbetalingen en de pinomzet ruwweg 5 procent lager dan in 2019. ,,In coronatijd verschoof Black Friday naar online en we zijn dat dus blijven doen’’, zegt Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging Nederland.
In fysieke winkels werd dit jaar op Black Friday naar schatting 20,5 miljoen keer met pinpassen en creditkaarten afgerekend, voor een totaalbedrag van ongeveer 588 miljoen euro. Online werden naar schatting 6,43 miljoen creditkaart- en iDEAL-betalingen afgehandeld, voor een totaalbedrag van ongeveer 550 miljoen euro. Dat is niet allemaal Black Friday-omzet. Er zitten ook normale betalingen en tikkies bij.
Oorspronkelijk was Black Friday een Amerikaanse koopjesdag in fysieke winkels, voordat webwinkels bestonden. Daarom werd door Amerikaanse webwinkels Cyber Monday bedacht, als online tegenhanger van Black Friday. Inmiddels profiteren webwinkels dus meer dan fysieke winkels van Black Friday.
Black Week
Betaaldienstverlener Klarna meldt ook een recordaantal onlineverkopen op Black Friday. En niet alleen vrijdag, heel de week werd er meer verkocht.
Volgens Klarna was er al een piek in de verkoop te zien bij de start van ‘Black Week’, op de maandag voor koopjesfestijn Black Friday. Toen verkochten webshops 40 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. Op Black Friday zelf lagen de verkopen 28 procent hoger, maar in absolute aantallen was Black Friday op jaarbasis wel de populairste koopjesdag van het jaar.
,,Het was afwachten hoe deze week dit jaar zou verlopen, doordat veel consumenten de afgelopen maanden getroffen zijn door prijsinflatie en daardoor hun bestedingspatroon hebben moeten aanpassen”, vertelt directeur van Klarna Nederland Wilko Klaassen. ,,Op basis van de cijfers zien we nu dat veel consumenten deze periode van kortingen, juist zien als een kans om prijsbewust en voordeliger cadeaus voor de feestdagen te kopen of om een grote aankoop met flinke korting te doen.’’
Ook creditcarduitgever ICS zag een stijging in het aantal transacties, zowel gedurende de week als op Black Friday zelf. Opvallend daarbij is dat consumenten minder kochten bij Nederlandse webshops in vergelijking met vorig jaar. Met name webshops uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bleken populair.
Protest
De dag om koopjes te scoren is inmiddels ook een dag voor bedrijven om zich te profileren. Ketens als Dille & Kamille en Beversport deden ‘principieel niet mee’ en waarschuwden voor ‘overconsumptie'. Veel hebben deze protesten gezien de recordomzet niet uitgehaald.
D66 maakte een koppeling met het eigen plan voor een nieuwe ecolabel voor kleding. De politiek partij noemde Black Friday een ‘gitzwarte dag voor onze aarde’. ,,Het is erop gericht dat wij als consumenten nóg meer gaan kopen, en dat zorgt ook voor een hogere, vervuilende productie. We moeten tegen die stroom in en goed met onze aarde omgaan. Black Friday zou van mij eigenlijk Green Friday moeten zijn”, meldde kamerlid Kiki Hagen.
Praat mee.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen respectvolle reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een gesprek willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Operationeel directeur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’
Operationeel directeur van Schiphol Hanne Buis legt haar bestuursfunctie bij de luchthaven per 1 februari neer. Er zou met de raad van commissarissen een ‘verschil van inzicht’ over de ‘operationele aansturing van de luchthaven’ zijn dat niet te overbruggen is. Deze week leek Schiphol de problemen met bagage en lange rijen voor de korte termijn opgelost te hebben. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUM13
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUM
Mogelijk duizenden banen weg bij Philips: ‘Denk dat ontslagen vooral bij management zijn’
De ene reorganisatie is nog niet afgelopen of de volgende dient zich alweer aan bij Philips. Wordt het ooit nog rustig bij het bedrijf? -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje.
-
PREMIUM
Pensioenbaas Jos Brocken moest knokken tegen kortingen
Na 16 jaar bij pensioenfonds PMT, waarvan de laatste vijf jaar als bestuursvoorzitter, stopt Jos Brocken bij PMT. Vijf jaar moest hij knokken om dreigende verlaging van de pensioenen af te wenden, maar in zijn laatste dagen kon hij nog twee keer de pensioenen verhogen. -
-
-
Weer reorganiseert een groot techbedrijf: Spotify schrapt honderden banen
Opnieuw reorganiseert een groot techbedrijf: muziekstreamingdienst Spotify Technologies gaat honderden banen schrappen om de kosten te verlagen. Het bedrijf neemt daarbij afscheid van ongeveer 6 procent van de banen. Dat zou neerkomen op bijna zeshonderd van de circa 9800 arbeidsplaatsen. -
Ruim 43 miljoen boeken in 2022 verkocht, maar het Nederlandse boek wordt minder populair
In de afgelopen tien jaar zijn er niet eerder zoveel boeken verkocht als in 2022. In totaal werden ruim 43 miljoen boeken (alle talen, fysiek en e-boeken) aangeschaft. Vooral niet-Nederlandse boeken worden steeds populairder, blijkt uit cijfers van Stichting Collectieve Propaganda van Het Nederlandse Boek (CPNB).
129 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLiesbeth PLeumeekers
Norbert Schooten
C.J.H. PIETERSE
Groen
Jan Willem Roos