Volledig scherm
Een online aankoop resulteert nu nog te vaak in een vage afschrijving, waarbij de webwinkel niet wordt genoemd. © ANP XTRA

Online aankopen eindelijk begrijpelijk op bankafschrift te zien

Aankopen bij veel webshops zijn vanaf vandaag eindelijk duidelijk te zien op het bankafschrift. Voor miljoenen consumenten verdwijnt daarmee een grote ergernis voor een flink deel uit de wereld. 

Het is een probleem waar de Consumentenbond al sinds 2012 aandacht voor vraagt en vorig jaar zelfs een speciaal meldpunt voor instelde. Doordat veel webshops een externe betaalverwerker gebruiken om online aankopen te verwerken, verschijnt bij consumenten de naam van de betaalverwerker op het bankafschrift.  Het zien van zo'n naam als ‘Stichting Mollie Payments’ of ‘Adyen’ zorgt nogal eens voor onduidelijkheid. Veel Nederlanders vragen zich door de onbegrijpelijke namen af of er ten onrechte geld van hun rekening is afgeboekt.

Mede dankzij technologische hulp van Rabobank, gaat Mollie Payments, één van Nederlands grootste betaalverwerkers, nu de specifieke webwinkel tonen op afschriften. En niet alleen voor klanten van Rabobank, maar ook die van ING, ABN Amro en de Volksbank. Mollie verwerkt de betalingen van circa 50 procent van alle Nederlandse webshops.

Consumentenbond: goede eerste stap

,,Wij zijn hier erg blij mee, dit is al lang een irritatiepunt voor veel Nederlanders, waar de Consumentenbond in onze ogen terecht aandacht voor vroeg’’, zegt Nico Strauss, hoofd online shopping en eBusiness bij Rabobank. ,,Mooi dat dat we Mollie Payments konden helpen dit te regelen.’’ Eerder dit jaar slaagde Rabobank er al in om de winkelnamen te tonen voor online aankopen die zijn gedaan bij webwinkels die gebruik maken van Rabo's eigen online betaalservice. Dat zijn er echter niet zoveel en werd door de bank vooral gezien als ‘mooie eerste stap'.  

De samenwerking met Mollie is wél een enorme stap voorwaarts en wat Rabobank betreft blijft het daar niet bij. De bank is in gesprek met meerdere andere grote betaalverwerkers zoals Adyen. ,,We hopen dat alle betaalverwerkers uiteindelijk de naam van de webshop zullen tonen.’’

De Consumentenbond laat in een reactie weten content te zijn. ,,Uit alle reacties op ons meldpunt bleek vorig jaar nog eens duidelijk dat veel Nederlanders de huidige onduidelijkheid vervelend vinden’’, zegt woordvoerder Joyce Donat. Tot nu toe stelden betaalverwerkers echter dat het tonen van de webwinkelnaam technisch niet mogelijk was. ,,Nu laat Rabo zien dat het wel degelijk kan.’’ Wat de belangenclub betreft, blijft het niet bij Mollie Payments. ,,Dit is een mooie eerste stap, we hopen  dat de andere betaalverwerkers volgen.’’

Volledig scherm
Internetbankieren met de Rabo-app. Dankzij de inspanningen van de bank krijgen miljoenen Nederlanders, ook bij andere grootbanken, nu duidelijkere afschriften. © Guus Schoonewille
  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’