Volledig scherm
© ANP

Online supermarkt Picnic komt met eigen eieren: ‘Mensen willen weten waar eten vandaan komt’

Picnic gaat eigen eieren leveren aan klanten. Die eieren komen van een duurzame boer in het Gelderse Ewijk. Het gaat om een proef: als klanten het zien zitten, wil het bedrijf meer streekproducten in de digitale schappen aanbieden. 

Eieren vallen net buiten de top 10 van meest bestelde producten bij Picnic, maar ze doen het goed en de verkoopcijfers zijn stabiel, vertelt Michel Muller, mede-oprichter van het bedrijf. Elke week brengen de bezorgers 300.000 eieren rond. 

Die eieren koopt het bedrijf nu nog bij meerdere partijen in, maar heel binnenkort zijn ze alleen nog van Picnic-makelij. Een rigoureus besluit, beaamt Muller. Vanaf volgende week verdwijnen de bestaande eieren langzaam uit de schappen en worden ze vervangen door eigen eieren, gelegd door kippen op een boerderij in Ewijk, gerund door Kipster. 

De kippen leven in een ruime stal met een vrije uitloop naar buiten, waar ze minimaal acht uur per dag rond kunnen scharrelen. Die vrijheid levert de eieren drie sterren op van zowel het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming als van het onafhankelijke duurzaamheidskeurmerk Planet Proof. Qua prijs ontlopen ze de reguliere eierprijzen niet, stelt Muller. Voor tien stuks betaalt de klant 2,89 euro, ofwel iets minder dan 29 cent per ei, per zes eieren 1,79, iets minder dan 30 cent per ei.

Quote

Mensen hechten er meer en meer waarde aan te weten waar hun eten vandaan komt

Michel Muller, mede-oprichter Picnic

Strengste eisen 

Het bedrijf heeft goede hoop dat deze stap de verkoopcijfers aanjaagt: het streven is om over een half jaar 500.000 eieren per week te verkopen. 

Picnic wil uiteindelijk meer streekproducten gaan aanbieden. ,,Mensen hechten er meer en meer waarde aan te weten waar hun eten vandaan komt en hoe de producten zijn gemaakt. De afstand tussen de boer en het bord wordt kleiner", denkt hij. Als mogelijke volgende stap denkt Picnic aan de vleessector. Op wat voor termijn en met welke producten, kan hij nog niet zeggen.

Picnic staat niet alleen in deze beweging. Ook de Zaanse grootgrutter Albert Heijn mikt op het kleiner maken van de kloof tussen consument en boer. Een van de maatregelen die de supermarktketen neemt is om klanten te laten zien hoe er wordt gewerkt in de productieketen. ,,Om transparant te zijn en alles onberispelijk vast te leggen, wordt gebruikt gemaakt van blockchaintechniek", laat het concern weten. 

Op de eieren die bij de AH in de schappen liggen, komen twee codes te staan. Daarmee kunnen klanten de route volgen die het ei heeft afgelegd, van boerderij tot in het winkelschap. Ook zien de klanten wanneer de eieren zijn gelegd. ,,De hele keten van de 1 ster Beter Leven-eieren van stal tot winkelschap is transparant gemaakt voor de consument.”

Die techniek past het bedrijf ook al toe bij andere producten, waaronder zuivel en sinaasappelen van het huismerk. Voor zuivel werkt AH daarbij samen met Royal A-ware en een groep melkveehouders in Noord-Nederland.