Volledig scherm
© anp

Online supermarkt Picnic opent zijn deuren

Na een geslaagde proef gaat online supermarkt Picnic woensdag officieel van start in Amersfoort. Binnen 'enkele maanden' verwacht oprichter Michiel Muller de boodschappenbezorgservice uit te breiden naar andere steden.

,,Aan de pilot deden 400 huishoudens mee. Aan de hand van het aantal mensen dat onze bestelapp al heeft geïnstalleerd, rekenen we op 3.000 klanten in Amersfoort. Die gaan we bedienen met acht elektrische busjes en twintig bezorgers. Zodra de kinderziektes zijn opgelost, zullen we verder opschalen. Dat kan snel; ons distributiecentrum in Nijkerk is er al op ingericht.''

Picnic, dat drie dagen per week boodschappen gratis thuisbezorgt, gaat de concurrentie aan met de bezorgservice van Albert Heijn. De markt waarin zij opereren zal komende jaren hard groeien. De potentie is groot: in Nederland zetten de supermarkten per jaar zo'n 35 miljard euro om. Slechts 2 procent van de boodschappen wordt nu online besteld. Bezorgkosten zijn in de ogen van de helft van de consumenten een bezwaar, blijkt uit onderzoek in opdracht van ING Bank. Niet zelf je (verse) producten kunnen uitkiezen is het meest genoemde nadeel. De voordelen die daar in de ogen van consumenten tegenover staan, zijn niet meer met volle tassen hoeven te sjouwen, tijdwinst en de mogelijkheid om boodschappen te doen buiten de openingstijden van de supermarkt. 

Vier op de tien denkt online de 'inspiratie' uit de echte supermarkt te missen. Twee op de tien geeft aan het juist fijn te vinden om online minder met kassakoopjes en andere verleidingen te worden aangezet tot impulsaankopen.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement