Volledig scherm
Staatssecretaris Sharon Dijksma in de nieuwe sprinter © Frank Jansen

Ook in nieuwe treinen moeten tienduizenden mensen staan

De nieuwe sprinter werd gisteren aan staatssecretaris Sharon Dijksma gepresenteerd, oud materieel is opgeknapt en extra treinen zijn besteld. Toch is het rennen voor een zitplaats. Een recordaantal reizigers pakt de trein.

Quote

Ik vind het ontzettend vervelend als mensen niet kunnen zitten. Ik snap dat je daarvan baalt

Staatssecretaris Sharon Dijksma

Treinreizigers hadden het gisteren zwaar: het was bloedheet én het was volgens de NS de drukste dag van het jaar. Wie in de spits kon zitten had geluk. En dat wordt de komende jaren wel beter, maar nooit zal iedereen in de spits kunnen zitten. ,,Daar moet je eerlijk in zijn'', zegt staatssecretaris Dijksma.

Hoeveel mensen gisteren exact de trein namen, is nog niet bekend. Maar deze maand stapt een recordaantal van 33,3 miljoen mensen in en uit. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur riep eind vorig jaar de NS op om te zorgen voor extra zitplaatsen en gisteren nam ze poolshoogte op een emplacement in Den Haag. 

10.000 zitplaatsen en 6100 staanplaatsen
Daar stond ook de nieuwe sprinter opgesteld die vanaf december wordt ingezet. 58 glanzende, wit-blauwe treinen bieden 10.000 zitplaatsen en 6100 staanplaatsen. Staanplaatsen? De reiziger moest toch kunnen zitten? Dat gaat niet lukken. Niet volgend jaar en niet over tien jaar.

Bij al het materieel dat de NS in bestelling heeft, en dat zijn naast deze serie sprinters nog eens 118 Sprinters van een ander type en 79 nieuwe intercity's in het volgende decennium, is ruimte vrijgehouden om te staan.  En dan gaat het om grote getallen. In al die nieuwe treinen kunnen 55.000 mensen zitten, maar de NS heeft ook ruimte gehouden om ruim 36.000 klanten te laten staan.

Tekst loopt door onder foto

Volledig scherm
Dijksma in de nieuwe trein © Frank Jansen

Financiële genoegdoening

Quote

Een garantie dat je op elk moment in de spits altijd een zitplaats krijgt, kunnen we niet afgeven. Daar moet je eerlijk over zijn

Staatssecretaris Dijksma

De NS toonde gisteren aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur hoe ver het bedrijf is om de capaciteit om het aantal zitplaatsen in de trein te verhogen.  ,,Ik vind het ontzettend vervelend als mensen niet kunnen zitten. Ik snap dat je daarvan baalt. Ik heb de NS gevraagd alles uit de kast te halen om zoveel mogelijk zitplaatsen te organiseren. En de NS doet dat ook. Er komen nieuwe treinen aan. Oud materieel is weer opgeknapt zodat het weer kan worden gebruikt. Maar een garantie dat je op elk moment in de spits altijd een zitplaats krijgt, kunnen we niet afgeven. Daar moet je eerlijk over zijn.''

Het bedrijf ConsumentenClaim kan niets met die eerlijkheid en eist namens 10.000 reizigers financiële genoegdoening voor de overvolle treinen. Wie structureel geen zitplaats heeft of niet meekan omdat de trein vol is, zou volgens ConsumentenClaim recht hebben op teruggave van de helft van de betaalde ritprijs. De reizigers verwijten het spoorbedrijf dat er niet snel genoeg maatregelen zijn genomen om de drukte aan te pakken. 

Beter wifi en stopcontacten
Ondanks de geplande staanplaatsen wordt het wel een stuk beter op het spoor. ,,We hebben nu zo'n 200.000 stoelen in onze treinen. In de 58 nieuwe sprinters zitten 10.000 zitplaatsen, dus de capaciteit wordt 5 procent groter'', zegt directeur nieuw materiaal Roel Okhuijsen van NS. De nieuwe sprinters zijn een stuk moderner dan de oude. Onder iedere stoel is een usb-aansluiting en een 230 volt-stopcontact. Wifi is verbeterd. Er zijn geen deuren tussen de licht ogende coupé's en in het toilet is een plankje om een baby op te verschonen.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement