Volledig scherm
Personeel van de regionale vervoerders: Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS gaan donderdag staken. © ANP

OV-stakingen morgen door heel het land: 'Geen ruimte voor plaspauze'

UPDATEHet openbaar vervoer ligt morgen grotendeels plat. Hierdoor zullen er minder of geen streekbussen en regionale stoptreinen rijden. Dit is het gevolg van een cao-conflict tussen werkgevers en vakbonden. 

Het gaat om het personeel van de streekvervoerders: Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS. ,,Die busvervoerders rijden in het hele land op verschillende plekken'', benadrukt Tanja Coopal van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer. Er vallen zo'n 12.000 werknemers van die bedrijven onder de cao Streekvervoer. 

Werkgevers hadden CNV en FNV gisteren nog opgeroepen om de staking niet door te zetten, maar de vakbonden zien geen been in verdere onderhandeling.

De bonden willen een loonsverhoging van gemiddeld 3,5 procent. Dat komt neer op bruto 100 euro per maand per werknemer. Daarnaast zouden tussen ritten door fatsoenlijke pauzes ingelast moeten worden. Het gebeurt volgens FNV meer dan eens dat chauffeurs vier uur achtereen achter het stuur zitten zonder dat er tijd is voor een toiletbezoek.

Waar dreigen stakingen?

Arriva: De provincies Drenthe, Flevoland, Friesland, Gelderland, Groningen, Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Zuid-Holland.

Connexxion: Het noorden van Noord-Holland, Gooi- en Vechtstreek, Haarlem-IJmond, Zaanstreek, Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, Amstelland-Meerlanden, Haaglanden Streek, Voorne-Putten en Rozenburg, Zeeland, regio Arnhem-Nijmegen, Zuidoost-Brabant, Flevoland, Noordwest-Overijssel. Treindiensten Arnhem-Doetinchem en Ede/Wageningen-Barneveld-Amersfoort en veerdienst Maassluis-Rozenburg.

QBuzz: Regio Utrecht, de gehele provincie Drenthe en de provincie en stad Groningen.

Keolis:: In Gelderland op de Veluwe, in Midden-Overijssel, in Twente en in de provincie Utrecht. En sinds 10 december ook in de gemeente Almere en op het treintraject Zwolle-Kampen-Zwolle-Enschede.

EBS: De regio Waterland, direct ten noorden van Amsterdam en de verbindingen van en naar groot Amsterdam.

Quote

Alles wordt bijgehouden, alles wordt geturfd, om de haverklap brandt er een waar­schu­wings­lamp­je

Sooi Peeters, buschaffeur in Tilburg

De Tilburgse Sooi Peeters zit al 33 jaar op de bus maar zegt dat de situatie nog nooit zo belabberd is geweest. Hij zal morgen dan ook samen met 1300 Brabantse collega's het werk neerleggen. ,,Als ik na vier uur rijden nauwelijks tijd heb om te plassen, zegt mijn baas doodleuk dat ik dan maar niet zoveel koffie moet drinken. En die mentaliteit tref je in het hele land", verzucht de 56-jarige Tilburger die nog bij de Brabantsche Buurtspoorwegen en Autodiensten zijn eerste ritje begon.

Hij vervolgt dat hij per dienst netto een half uur of twee keer een kwartier pauze krijgt. ,,Maar als ik te lang doe over het lopen van de busstalling naar de kantine, gaat dat al van die netto-tijd af. Alles wordt bijgehouden, alles wordt geturfd, om de haverklap brandt er een waarschuwingslampje."

De Zwolse buschauffeur Henk Niks voegt toe: ,,De werkdruk begint zo zwaar te worden dat chauffeurs waarschuwen voor oververmoeidheid die tot onveiligheid in het verkeer kan leiden."

De veteraan die al 40 jaar achter het stuur zit, wijt het aan de dienstroosters die recent zijn ingevoerd. ,,Je mag wettelijk maximaal vier uur achter het stuur zitten en daar proberen de vervoersbedrijven het maximale uit te halen. Dus als je als chauffeur overstapt van lijn x op lijn y, sluiten die naadloos op elkaar aan. Ruimte voor een sanitaire pauze is er dan niet en dat is op een dienst van vier uur echt een probleem."

Stadsvervoer 

Quote

De nood is zo hoog dat we op dit moment helaas geen andere mogelijkheid meer zien

Paula Verhoef, onderhandelaar FNV Streekvervoer

De chauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doen niet mee aan de staking.  ,,Zij hebben een betere cao dan chauffeurs bij bijvoorbeeld Arriva", laat een FNV-afgevaardigde weten. 

Paula Verhoef, onderhandelaar van FNV Streekvervoer, laat in een reactie weten: ,,Staken is voor niemand leuk. We willen de reizigers niet treffen, maar de nood in het streekvervoer is letterlijk en figuurlijk heel hoog. Zo hoog dat we op dit moment helaas geen andere mogelijkheid meer zien."

Voor een landelijke staking, die zo veel mensen dupeert is volgens de werkgevers geen aanleiding. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) noemt de staking een 'buitenproportioneel middel'. Tanja Copal: ,,Vooral omdat er nog geen eindbod op tafel lag. We waren nog niet uitonderhandeld. Wij vinden het heel jammer dat de bonden niet eens op ons voorstel in willen gaan.''