Oplagestijging landelijke kranten zet door

AMSTERDAM - In het derde kwartaal van 2010 hebben drie krantentitels een hogere oplage van de papieren edities weten te realiseren. Het AD, Het Parool en de Volkskrant verspreidden meer papieren kranten. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde oplagecijfers van HOI, het Instituut voor Media Auditing.

In totaal verspreidden de Nederlandse uitgevers 3.421.901 papieren kranten, een daling van 2,1 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2009.

De totaal verspreide oplage van het AD steeg naar 448.754 exemplaren, een stijging van ruim 1,2 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2009. De Volkskrant, die in het voorjaar op tabloid overstapte, noteerde een stijging van 3,4 procent ten opzichte van 2009 en verspreidde 259.557 kranten. Het Parool verspreidde 88.830 kranten, 0,4 procent meer dan in dezelfde periode in 2009.

De Telegraaf blijft de grootste krant en zag de oplage met 3,5 procent dalen naar 671.669 exemplaren. Andere dalers waren onder meer NRC Handelsblad, (2,8 procent), ncr.next (4,9 procent), Trouw (0,5 procent) en de regionale dagbladen. De gratis dagbladen De Pers, Metro en Sp!ts deelden in het derde kwartaal 990.877 kranten uit.

Een aantal dagbladuitgevers wist het verlies van de papieren krantenoplage te compenseren met een groei van de digitale edities. Zo bracht Het Financieele Dagblad 4.437 e-papers op de markt, waardoor de totale oplage van het FD, inclusief digitaal gebruik, toenam met 1,3 procent.

NRC Handelsblad, het Nederlands Dagblad en het Reformatorisch Dagblad wisten eveneens forse groei te realiseren met digitale edities. In totaal nam het aantal digitale edities in juli, augustus en september toe tot 89.272 e-papers, een stijging van 10,6 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2009.

Digitaal
Het oplage-instituut HOI verzamelt dit jaar voor het eerst oplagecijfers van digitale uitgaven van kranten en tijdschriften die via tablets en smartphones worden verspreid. Op deze wijze krijgt de reclamemarkt de beschikking over harde digitale cijfers, kondigde het Instituut voor Media Auditing dinsdag aan.

Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn de enige Europese landen waar de verspreiding van deze nieuwe digitale publicaties wordt gemeten.

HOI meet sinds 2005 al e-papers, dat zijn digitale replica's van papieren kranten. Dinsdag bleek dat een groot aantal van die e-papers in oplage groeien. In 2011 gaat HOI ook zogeheten non-replica's meten. Dat zijn versies van kranten en tijdschriften die speciaal voor bijvoorbeeld een iPad zijn ontwikkeld. Ze onderscheiden zich van gewone websites door onder meer een bladerfunctie en eigen paginanummers. (ANP)

  1. Privacybaas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensgevaarlijk wat er gebeurt’
    PREMIUM
    Interview

    Privacy­baas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensge­vaar­lijk wat er gebeurt’

    Over de hele wereld nemen overheden vergaande maatregelen om corona onder de duim te krijgen. Daarbij wordt de inzet van digitale middelen als drones, camera’s, gezondheidsapps en telecomdata niet geschuwd. Ook in Nederland. Privacybaas Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens houdt het scherp in de gaten. ,,Fantastisch aan de ene kant wat technologie ons brengt, maar aan de andere kant is het levensgevaarlijk dat wat er gebeurt.”