Volledig scherm
Verzekeraars laten ouderen meer betalen voor aan premies omdat ze een groter risico opleveren © Thinkstock

Ouderen betalen fors meer voor autoverzekering

UpdateEen auto verzekeren is een dure grap voor mensen die een dagje ouder zijn. Mensen van 80 betalen voor een verzekering ongeveer de helft meer dan mensen die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet behaald hebben. Ook worden ze door een flink aantal verzekeraars niet als klant geaccepteerd. Dat blijkt uit een rondgang van vergelijkingssite Geld.nl.

De vergelijker zocht voor verschillende leeftijdsgroepen uit wat het kost om een Toyota Yaris uit 2007 te verzekeren, rekening houdend met acht schadevrije jaren. Inshared maakt het volgens Geld.nl het bontst. Iemand van 65 betaalt bij die verzekeraar 23,41 euro per maand. Voor iemand van 75 jaar of ouder is dat bedrag liefst 53 procent hoger: 36,94 euro.

Je zou kunnen zeggen dat Inshared in elk geval nog alle ouderen accepteert als klant. Iemand van 65 jaar of jonger kan uit 27 polissen kiezen. Een 80-jarige bestuurder kan bij maar 15 verzekeraars terecht. Onder meer Klaverblad en Aegon weigeren deze groep als klant, stelt Geld.nl.

Ook jongeren duurder uit

Quote

Verzeke­raars zijn vrij om te kiezen wie ze als klant nemen

Rudi Buis, Verbond van Verzekeraars

Er is geen enkele verzekeraar die ouderen net zoveel laat betalen voor hun verzekering als andere deelnemers. Gemiddeld is het verschil zo’n vijf tot tien euro per maand. Overigens zijn ouderen niet de enigen die extra premie moeten betalen: ook jongere verkeersdeelnemers zijn duurder uit.

Dat heeft alles te maken met het beroep dat deze twee groepen doen op de schadepot van de verzekering. Dat is veel groter dan dat van andere deelnemers. Een voorbeeld: per miljoen gereden kilometers maken mensen tussen de 61 en 65 4,2 ongelukken, blijkt uit 
cijfers van het Verbond van Verzekeraars. Zij zijn daarmee de ‘veiligste’ groep in het verkeer.

Vergelijken we dat met mensen van 81 jaar en ouder, dan is het verschil enorm. Zij maken per miljoen gereden kilometers ruim 31 ongelukken, meer dan zeven keer zoveel dus. Zo beschouwd is de extra premie die ze betalen nog beperkt.

Dat sommige verzekeraars oudere klanten niet meer accepteren, is volgens woordvoerder Rudi Buis van het Verbond voor Verzekeraars hun goed recht. ,,Verzekeraars zijn vrij om te kiezen wie ze als klant nemen. Voor ouderen is er bovendien nog genoeg te kiezen.”

Daarnaast vertroebelt de blik op de kale premies het beeld, stelt Buis. ,,Ouderen die netjes rijden, hebben vaak veel schadevrije jaren. Zij hebben soms wel 70 tot 80 procent no claim-korting. Dat zie je in deze cijfers niet terug.”

Rijstijlpolis

Daarnaast bieden diverse verzekeraars zogenaamde rijstijlpolissen aan, stelt Buis. Daarbij berekent de verzekeraar de premie op basis van de rijstijl van de verzekerde. Die rijstijl wordt geweten met speciale technologie in de auto. Wanneer daaruit blijkt dat die de bestuurder heel netjes en veilig rijdt, dan is hij goedkoper uit. Voor ouderen en jongeren kan dit interessant zijn.

De Consumentenbond stelt echter wel dat mensen wel héél erg netjes moeten rijden om met zo’n verzekering voordeliger uit te zijn. ,,Rijd je niet slecht en ook niet echt goed, dan krijg je maar een beetje korting en kun je doorgaans beter een normale autoverzekering afsluiten.” Ook kleeft er een risico aan de rijstijlpolissen: als iemand echt gevaarlijk blijkt te rijden, kan hij zijn verzekering kwijtraken. Het is dan lastig om ergens anders weer binnen te komen.