Volledig scherm
© Mark Reijntjens

'Overmoed is het gat tussen onze prestaties en wat we denken te presteren'

OP DE WERKVLOERZeg eens eerlijk, ben jij bovengemiddeld beter bezig dan je collega's?

Bovengemiddeld zijn, daar beginnen we al jong mee. Van een miljoen scholieren in de VS zag zeker 70 procent de eigen leiderschapskwaliteiten als bovengemiddeld, lees ik in een Amerikaanse studie. Slechts 2 procent zag zichzelf als onder het gemiddelde. 

En managers denken dat juist hún bedrijf meer kans op succes heeft dan het gemiddelde bedrijf in de branche. Dan is er nog deze klassieker: maar liefst 94 procent van de Amerikaanse professoren zag de eigen prestaties als bovengemiddeld. 

Alsof bijna alle artiesten denken dat ze in de Top 10 staan. Zo veel bovengemiddelde mensen, dat krijgen we niet bij elkaar gerekend. Zo veel mensen met een tikje overmoed, dat komt al meer in de buurt. Trouwens, we vinden steevast dat we onszelf passend en onbevooroordeeld kunnen inschatten. Zelfs beter dan de anderen in onze omgeving, zo meldt een studie fijntjes.

Quote

Deze supermensjes praten veel en vol vertrouwen, geven meer antwoorden en blijven kalm. Ze zijn zelfs overtuigender dan zeer competente teamgenoten.

Overmoed is het gat tussen onze prestaties en wat we denken te presteren. Overmoed is een fors risico - en een slechte indicator voor prestaties. Zo blijkt uit studie dat onervaren beleggers steeds op dezelfde manier het schip in gaan. Waarom laten we de overmoedigste collega''s dan hun gang gaan? Een groep wetenschappers denkt na zes studies een antwoord te hebben. 

Wie gelooft dat hij beter is, staat net even een treetje hoger op de sociale ladder. Deze supermensjes praten veel en vol vertrouwen, geven meer antwoorden en blijven kalm. Ze zijn zelfs overtuigender dan zeer competente teamgenoten. 

Collega's zien je niet als overmoedig, maar vinden je - in ieder geval een tijdje - gewoon geweldig. Verkeerde inschattingen, onrealistische verwachtingen en ronduit risicovolle beslissingen zijn op de werkvloer het gevolg. 

De oplossing? Niet sturen op applaus voor supermensjes, maar op inzicht. Functies vul je niet enkel in met gesprekken en een psychologisch testje, maar ook met uitgeplozen inzicht in bewezen prestaties. Met data en doelen houd je voortdurend de productie van teams tegen het licht. Dat vergt meer werk, bescheiden zelfinzicht, faire en harde gesprekken, ook met overmoedige medewerkers. Voor grip op overmoed is bovengemiddeld veel moed nodig.

Klik hier voor eerdere afleveringen in de rubriek Op de werkvloer.