'Overname Ziggo zal lastig worden'

Het zal niet makkelijk worden om het overnamebod van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, op kabelmaatschappij Ziggo er door te krijgen bij concurrentiewaakhond ACM of de Europese Commissie. Dat zegt Hans Vedder, hoogleraar mededingingsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, vandaag.

Liberty en Ziggo zelf stellen dat de overname voor consumenten geen negatieve gevolgen heeft, omdat UPC en Ziggo niet in dezelfde regio's actief zijn. 'Maar media-aanbieders als SBS of Discovery Channel zullen straks wel zaken moeten doen met één machtige partij die bijna de hele kabelmarkt in het land in handen heeft', zegt Vedder. 'Liberty hoeft dan amper rekening te houden met concurrentie en zal aan deze aanbieders hoge prijzen kunnen vragen om hun programma's door te geven via het kabelnetwerk.'

Door de overname krijgt Liberty een erg groot marktaandeel op de Nederlandse kabelmarkt. Een combinatie van de twee kabelbedrijven bereikt volgens de partijen zelf zo'n zeven miljoen Nederlandse huishoudens, ofwel 90 procent van het totaal.

Vedder geeft aan dat Liberty er wel op kan wijzen dat de kabelmarkt onderdeel is van de bredere markt van infrastructuur waarover media verspreid worden. Dan gaat het dus niet alleen om het aanbod via de kabel, maar bijvoorbeeld ook het aanbod via glasvezelverbindingen, de satelliet, ADSL, 3G of 4G en Digitenne.

'Het zou daarom ook kunnen dat het overnamebod alleen goedgekeurd wordt, wanneer Liberty zijn kabelactiviteiten in regio's waar niet al deze alternatieven aanwezig zijn, afstoot', aldus de hoogleraar.

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.