Volledig scherm
Nieuwbouwwoningen in Helmond. © Jean Pierre Reijnen

Parkeer­plaat­s delen wordt norm bij nieuwbouw

Meer en meer steden verlagen het aantal parkeerplekken bij nieuwbouwprojecten, constateert Vereniging Eigen Huis, die de noodklok luidt. Bewoners moeten soms één parkeerplek delen met wel drie tot vier buren.

In veel steden zien nieuwe colleges het als een oplossing voor de leefbaarheid in de stad: minder parkeerplekken betekent meer schone lucht. Zo rekent Utrecht voor de 13.000 nieuwe woningen die rond het Centraal Station verrijzen met een parkeernorm van 0,3 of lager per woning. 

In Amsterdam staat de nieuwbouwwijk Haven-Stad gepland. De liefst 70.000 bewoners krijgen in de plannen minder dan 15.000 parkeerplekken, of te wel één plek op vijf woningen. Voor het centrum gaat de nulnorm gelden en verdwijnen er zelfs 10.000 parkeerplekken. De lage parkeernormen spelen alvast in op de verwachting dat
het autobezit in de toekomst zal dalen.

In Rotterdam kan het aantal parkeerplaatsen voor woningen bij OV-knooppunten als Blaak en het Centraal Station met de helft omlaag, concludeerde het college van B&W afgelopen november. Zo'n flexibele parkeernorm zou passend zijn nu steeds minder bewoners een auto hebben en liever de fiets of het ov pakken.

Quote

In Utrecht moeten drie bewoners één parkeer­plek delen

Problemen

Volledig scherm
Nieuwbouwwijk Ypenburg in Den Haag. In dergelijke grote wijken zijn vaak nog genoeg parkeerplekken.

Het Haagse stadsbestuur wil rond het Koningin Julianaplein woningen bouwen zonder parkeerplekken en met 'beperkte automobiliteit met deelauto's'. Ook middelgrote steden als Arnhem, Den Bosch, Groningen en Zwolle verlagen de parkeernormen, zij het minder verstrekkend.

Belangenclub Vereniging Eigen Huis ziet het schrappen van parkeerplekken met stijgende ergernis aan. ,,Het nu rigoureus schrappen van parkeerplaatsen is erg onverstandig omdat het veel problemen oplevert'', waarschuwt beleidsadviseur Maud Weide. ,,Parkeerproblemen en overlast in steden zullen hierdoor nog meer toenemen, ook in de omliggende woonwijken.''

Eigen Huis, dat honderdduizenden woningbezitters vertegenwoordigt, heeft onderzoek laten doen onder woningeigenaren met een auto.

De resultaten zijn zonneklaar: ruim zeventig procent van de 1500 door Ruigrok Netpanel gepeilde Nederlanders vindt het een groot bezwaar dat er bij nieuwbouwprojecten minder parkeerplekken worden gepland dan bewoners nodig hebben. 
Bijna de helft noemt één parkeerplek per nieuwbouwwoning al te weinig. Slechts een op de vijf vindt minder dan dat prima. 

Realiteit versus beleidsplannen

20 procent van de huizenbezitters met voertuig vindt dat de parkeerfaciliteiten in hun gemeente de afgelopen vijf jaar zijn verslechterd. In sterk verstedelijkte gebieden is dat echter ruim één op de drie bewoners (36 procent).

Voor de rest zijn de meeste bewoners tevreden met de parkeerfaciliteiten zoals die er nu zijn. Zij beoordelen die met het cijfer 7,8. De beoordeling is echter beduidend lager in sterk verstedelijkte gebieden.

Al met al past het schrappen van parkeerplekken niet bij de woonsituatie van de meerderheid van de Nederlanders. ,,Vooruitlopen op een verwachte vermindering van het autobezit doet het misschien goed bij beleidsplannen, maar past niet bij de realiteit van veel mensen voor wie een auto voorlopig nog onmisbaar is'', zegt Weide.

Volledig scherm
Het Utrechtse stationsgebied. Nieuwe bewoners daar zullen moeite hebben een parkeerplaats te vinden. © Shody Careman