Volledig scherm
PREMIUM
© Getty Images

Pas op, met dit T-shirt steun je kinderarbeid!

Over duurzame mode wordt veel geschreven, maar de boodschap lijkt nauwelijks aan te komen. Terwijl duurzaamheid in de voedingsindustrie al heel gewoon is, blijft de kledingindustrie ver achter. Waar komt dat toch door?

Quote

Ze hebben geen idee. Goedkoop is in hun ogen (bij voorbaat) slecht, en duur is (bij voorbaat) goed

Jorna Leenheer, lector new marketing Avans Hogeschool

Vorige week werd in Amsterdam voor de vierde keer de Dutch Sustainable Fashion Week gehouden. Alle mode die hier werd getoond, is gemaakt door volwassen handen - níet door kinderen - en milieuvriendelijk geproduceerd. Maar hoe goed en leuk en inspirerend de Sustainable Fashion Week ook was, het grote publiek werd er niet mee bereikt. Net als de drie voorafgaande jaren.

Marktonderzoekbureau GfK kijkt daar niet van op. Volgens de onderzoekers denkt slechts 6 procent van het kleding kopende publiek bewust na over duurzaamheid. De rest 'moddert maar wat aan'. Veel consumenten zeggen wel dat ze zich zorgen maken over de milieu-impact van hun kledingconsumptie, maar ze verbinden hier in de winkels vervolgens geen consequenties aan.

Als ze de impact van hun consumptie belangrijk vinden, waarom doen zo veel mensen er dan niets mee? ,,Er zijn drie fasen die mensen doorlopen als ze hun gedrag veranderen'', vertelt Jorna Leenheer, lector new marketing bij Avans Hogeschool. ,,Eerst krijgen ze nieuwe kennis, dan is er een fase waarin ze er iets bij gaan voelen, en pas daarna doen ze er iets mee. In het geval van kleding blijven mensen in die eerste twee fasen hangen."