Volledig scherm
© anp

Passagiersbegeleiders Schiphol leggen werk neer

Passagiersbegeleiders op Schiphol leggen zondag het werk neer. Reizigers die vanwege hun leeftijd of handicap hulp nodig hebben om de luchthaven te gebruiken, dreigen daarvan de dupe te worden.

Vorige week hield een deel van de ruim driehonderd passagiersassistenten al stiptheidsacties om hun werkgever, Axxicom Airport Caddy, onder druk te zetten. "Zeker de helft van het personeel deed daaraan mee, maar desondanks wil het bedrijf nog altijd niet luisteren."

Zondag komt het tot werkonderbrekingen. FNV sluit niet uit dat de passagiersbegeleiders gaan staken als Axxicom niet aan de onderhandelingstafel aanschuift.

Te weinig personeel
De werknemers begeleiden passagiers met een beperking op Schiphol voor en na hun vlucht. Maar daarvoor is volgens hen veel te weinig personeel, zeker op drukke dagen. Daardoor is het volgens hen nauwelijks mogelijk het werk goed uit te voeren. Zo zouden passagiers met een beperking eigenlijk een voor een weggebracht moeten worden, maar is dat door het tekort nu alleen mogelijk in groepjes, waardoor passagiers soms lang moeten wachten.

Ook zouden passagiers met een beperking die niet kunnen staan of lopen door minimaal drie collega's in of uit hun vliegtuigstoel getild worden, maar gebeurt dat nu door een of twee mensen waardoor de arbeidsnormen worden overschreden. Daarnaast moeten ze ook vaak hulpbehoeftigen laten wachten voor de begeleiding van vips.

Onbevoegde stagiairs
Axxicom probeert volgens de FNV de gaten te dichten door meer dan honderd onbevoegde stagiairs als vaste kracht in te zetten, ook 's nachts terwijl dat volgens de bond helemaal niet mag. Het bedrijf is momenteel wel op zoek naar 450 tijdelijke medewerkers die tussen mei en oktober moeten bijspringen.

De groep kon vorig jaar op het laatste nippertje aan het werk blijven nadat Schiphol de reizigersbegeleiding opnieuw aanbesteden. Dat contract is 1 februari is ingegaan.

FNV denkt nu dat daarbij flink is bezuinigd en de kostenbesparing vooral uit het personeel moet komen. Axxicom, onderdeel van beveiligingsgigant Trigion, weigert volgens FNV Luchtvaart te onderhandelen over een nieuwe cao. Het bedrijf heeft van eigenaar Trigion opdracht gekregen alleen te onderhandelen met de eigen Ondernemingsraad.

Betonnen muur
"We zijn al sinds mei vorig jaar aan de gang met de directie," zegt FNV-bestuurder Egon Groen, "maar we stuiten tot nu toe op een betonnen muur van onwil. Ze hebben vorig jaar beloofd dat als ze de aanbesteding zouden winnen, ze een cao met ons zouden afsluiten. Op die basis hebben we ons er ook hard voor gemaakt dat het werk bij Axxicom zou blijven. Nu dat is gebeurd, komen ze hun afspraak niet na."

De oude cao is al drie jaar verlopen. De bond eist een 3,5 procent hoger loon en meer vast personeel.

De bond verwijt Schiphol bij de aanbesteding van opdrachten onvoldoende te kijken naar de gevolgen voor werknemers en, als daar problemen ontstaan, weg te kijken.

Internetzuilen
De luchthaven lag al onder vuur vanwege aanbestedingssanering. Zestig medewerkers van het bedrijf Vebego, die op de luchthaven reizigers achter balies informeren, zijn na een nieuwe aanbestedingsronde aan de kant gezet, formeel om te worden vervangen door apps, internetzuilen en hulp op afstand.

Riff, Het bedrijf dat die aanbesteding heeft gewonnen, werft nu echter weer informatieperosneel maar dan voor een veel lagere vergoeding. Volgens Schiphol is er geen sprake van dezelfde functie, maar FNV start nu een procedure tegen de luchthaven.

Axxicom wenste zondagochtend 'geen commentaar' te leveren op de actie en eisen van FNV.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.