Volledig scherm
© anp

Piet-activisten doen aangifte tegen AH, Blokker en HEMA

Tegenstanders van Zwarte Piet doen morgen in Amsterdam aangifte tegen onder andere Albert Heijn, Blokker en HEMA. Die bedrijven maken zich volgens hen schuldig aan discriminatie, omdat ze de knecht van Sinterklaas nog steeds in hun winkels, assortiment of etalages gebruiken. De tegenstanders zien Piet als een 'beledigende karikatuur van de zwarte mens'.

Volledig scherm
Een medewerker van Albert Heijn in 2014. Hij hangt een kleurplaat op om het filiaal te versieren voor Sinterklaas © anp

De activisten, verenigd in de groepen Stichting Nederland Wordt Beter, Zwarte Piet Niet en Stop Blackface, doen daarnaast aangifte tegen Gouda en andere gemeenten die in 2014 Zwarte Piet inzetten, tegen NTR (maker van het Sinterklaasjournaal), tegen bedrijven als Bijenkorf, V&D, en tegen het Sint-en Pietengilde dat vóór behoud is.

Ze hopen dat de aangifte op Keti Koti, de viering van de afschaffing van de slavernij komende woensdag, massale navolging krijgt. Daar delen ze op het Amsterdamse Museumplein voorbedrukte aangifteformulieren uit aan medestanders, die ingeleverd kunnen worden bij een mobiele politiepost. Woordvoerder Jerry Afriyie (Nederland Wordt Beter): ,,Onze oproep op  Facebook heeft al best wat aandacht gekregen, dus we gaan uit van veel steun.''

Nieuw offensief
De aangifte-actie maakt deel uit van een eerder groot aangekondigd nieuw offensief tegen Zwarte Piet. De activisten overwegen ook een procedure bij de civiele rechter, en gaan ook demonstreren in Meppel waar dit jaar de Nationale Intocht wordt gehouden.

Vorig jaar hebben tegenstanders al aangifte gedaan tegen Piet bij de intocht in Amsterdam. Die aangifte is in april door het OM geseponeerd; er was geen sprake van 'het aanzetten tot discriminatie'. Omdat de nieuwe aangifte breder is, gaat advocaat Willem Jebbink ervan uit dat die meer kans maakt. Mocht OM opnieuw niet vervolgen, dan stappen de tegenstanders naar het gerechtshof.

Worsteling
Veel bedrijven bleken vorig jaar al hevig met het verhitte debat over het 'racistische karakter' van het jaarlijkse feest te worstelen. Zo haalde Albert Heijn Zwarte Piet uit alle reclame en campagnes. In de winkels waren nog wel (choco-)figuren te koop, 'omdat er bij klanten behoefte aan was'. Ook HEMA leek in een interne mail de knecht in de ban te doen maar ging uiteindelijk niet zo ver.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement