Volledig scherm
© AD

Politieman in actie: Ik laat me niet opvreten voor 2100 euro

De politie schrijft deze week minder bonnen als actie voor hoger loon en hoofdagent Maarten Boeren (30) uit Hoorn vertelt waarom: ,,Ik verdien weliswaar gemiddeld, met toeslagen 2100 euro netto, maar dit is niet zomaar een baan. De beloning is absoluut niet genoeg voor dit werk, het vreet je op.''

Quote

De omslag van nacht­dienst naar de dag kost je een paar jaar van je leven

Maarten Boeren (30)

Met Boeren ga je niet hardlopen. De hoofdagent is 2 meter lang, weegt 105 kilo en doet in zijn vrije tijd survival runs. Conditie als een beer, maar toch zit hij na een werkweek van 36 uur surveilleren soms helemaal stuk.

,,Om het weekend werk ik. En per maand heb ik zes nachtdiensten. Dan werk je van 10 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends. De volgende dag ben je weer om 8.30 uur paraat. De omslag is gigantisch, als je dit lang blijft doen kost het je een paar jaar van je leven. In totaal verdien ik zo'n 2100 euro, inclusief de 200 euro toeslag voor de weekend- en nachtdiensten en 100 euro reiskosten. Dat is heel weinig als je ziet wat wij er allemaal voor moeten doen en wat wij meemaken.''

Boeren somt op wat hij het afgelopen jaar voor de kiezen kreeg. Acht keer was hij als eerste bij een zelfmoord, eenmaal stak een man voor zijn ogen een mes in z'n eigen borst. Drie dodelijke ongevallen. Meerdere mishandelingen. Eén keer kreeg hij zelf een vuistslag in zijn gezicht toen hij op een uitgaansavond in Hoorn een ruzie wilde sussen. De volgende dag was zijn gezicht bont en blauw. Toch ging hij gewoon naar zijn werk. ,,Dat is het risico dat pappa loopt,'' zei hij tegen zijn kindertjes. ,,Ik wil sterk blijven voor mijn gezin.''

Tirades
Er is meer, alleen op het oog minder heftig: de tientallen gezinsruzies nog waar hij bijgeroepen wordt, de vechtscheidingen, de burenruzies. De dagelijkse tirades die elke agent over zich heen krijgt. ,,Ongelooflijk veel. Middelvingers, alle mogelijke variaties scheldwoorden met kanker of homo erin. Gewoon, als ik langsrij op de motor. Meestal valt het allemaal van me af als ik thuis kom en denk ik: jeetje, wat een geluk dat het bij ons níet zo is. Maar dat lukt niet altijd.''

Boerens vrouw ziet het meteen als hij een zware dienst heeft gehad. Zijn kinderen, dochter van 4 en zoontje van bijna 1, hoeven dan niet aan te komen om paardje te rijden op pappa's knie. ,,Dan plof ik op de bank met een korter lontje.''

Eigenlijk maakt hij zich daar nog het meest zorgen om. ,,Dit werk vreet je op. Uit onderzoeken blijkt dat het aantal scheidingen en zelfmoorden in politiegezinnen veel hoger ligt dan gemiddeld. Ik wil dat risico niet lopen. Ik probeer zoveel mogelijk te studeren, zodat ik iets anders kan doen op de dag dat ik het niet meer red op straat.''

Duurder
En toch: hoofdagent Boeren houdt van zijn werk. Hij wil geen klager zijn. ,,Mensen helpen vind ik het mooiste dat er is. Ik werk al 10 jaar bij de politie. We krijgen er eigenlijk al 6 jaar geen cent salaris bij, terwijl het leven wél duurder wordt. De regering zegt dat ze geen geld heeft, maar als het zo doorgaat hebben wij ook geen geld meer. Na een nachtdienst moeten mijn kinderen naar de opvang of ik moet oppas regelen. Dat moet allemaal betaald worden. Die 3,3 procent loonsverhoging die we vragen is heel redelijk. In sommige cao's vragen andere vakbonden het dubbele.''

Minder bonnen schrijven is nog maar het begin van de politieacties. Wat er de komende weken volgt, houden de vakbonden nog even onder de pet.

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.