Volledig scherm
© ANP

Postcode Loterij: Er is wel behoefte aan naturaprijzen

Deelnemers van de Postcode Loterij ontvangen liever een bak Ben & Jerry's-ijs dan een paar euro op de bankrekening. Dat verklaart een woordvoerster van de Nationale Postcode Loterij na de opschudding die is ontstaan over de prijzen in natura bij de Goede Doelen Loterijen. 82 procent van de AD-lezers zegt liever een klein geldbedrag te willen dan een dvd-box of een appeltaart.

Volledig scherm
© Ben & Jerry's
Quote

We blijven de wensen van onze deelnemers onderzoe­ken

Woordvoerster Nationale Postcode Loterij

'Je wordt er gek van. Mijn vriezer ligt vol met Ben en Jerry's ijs en mijn kast vol met stroopwafels', klaagt een deelnemer op de facebookpagina van het AD. De prijzenpot van de goededoelenloterijen kwam vandaag in opspraak na berichtgeving in De Telegraaf.

De krant meldde dat ex-werknemers spraken over een truc die de prijzenpot groter zou laten lijken dan hij is. De cataloguswaarde van de prijzen wordt volgens hen namelijk meegeteld. De Nationale Postcode Loterij, de BankGiro Loterij en de Vrienden Loterij betalen in werkelijkheid veel minder voor de spullen, vanwege forse kortingen die ze in de wacht slepen bij het aankopen van grote partijen.

'Hier is niets van waar', vertelt Selma Hetharia van de Postcode Loterij. 'De prijzenpot is niet lager. Die kortingen vloeien juist terug naar de prijzenpot, waardoor er nog meer mensen een taart of een geldprijs winnen'. Volgens de zegsvrouw worden er maandelijks 800.000 prijzen uitgereikt onder de deelnemers van de drie loterijen.

Onderzoek
Ook kan de Postcode Loterij zich niet vinden in de klaagzang over de 'troostprijsjes' in natura. 'Natuurlijk wil iedereen een miljoen winnen, maar uit onderzoek is gebleken dat deelnemers liever een kleine prijs waarderen dan een klein geldbedrag'.

Toch zegt 82 procent van de AD-lezers liever geen stroopwafels en ijs te krijgen. 12 procent is tevreden met naturaprijzen en krijgt liever iets dan niets, zo blijkt uit een poll op AD.nl onder 7.000 stemmers. 'We blijven de wensen onderzoeken, mocht blijken dat onze deelnemers behoefte hebben aan een andere prijs dan kunnen we dit in de toekomst aanpassen'.

Passende prijzen
De prijzen passen goed bij de deelnemers, vindt de Postcode Loterij. 'Wie meedoet aan de BankGiro Loterij steunt culturele doelen dus zal eerder een museumkaartje winnen dan een bak ijs', sluit Hetharia af.

Veel AD-lezers zijn van mening dat deelnemers weten waar ze aan beginnen bij het kopen van een lot. 'Wat een gezeur allemaal. Je hebt een keuze. Doe mee en zeur niet of doe niet mee', besluit Marga op onze facebookpagina.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement