Volledig scherm
De betreffende envelop die de Postcodeloterij rondstuurde.

Postcode Loterij op de vingers getikt om ‘aanmaning’

De Postcode Loterij is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt voor een reclame die begin dit jaar is verstuurd naar honderdduizenden huishoudens. Het ging om een envelop die oogt als een aanmaning.

De voorzijde van de geadresseerde vensterenvelop was blanco, uitgezonderd de tekst 'Herinnering'. In de envelop zat reclame om loten te verkopen. Op sociale media ontstond de nodige ophef over deze mailing. Mensen waren boos omdat ze als vermeend wanbetaler werden aangeschreven. 

Bij de Stichting Reclame Code, hét loket voor klachten over reclame, kwamen meerdere klachten binnen. De Reclame Code Commissie stelde de klagers in het gelijk. 

Onherkenbaar

De envelop was onvoldoende herkenbaar als reclame, oordeelde de commissie. De Postcodeloterij tekende beroep aan, maar verloor dat ook.