Volledig scherm
postzegel © gratis

Postzegel wordt weer duurder

PostNL mag de postzegelprijzen volgend jaar verhogen naar 87 cent. De Autoriteit  Consument en Markt (ACM) heeft het voorstel van PostNL goedgekeurd.

Een gewone zegel kost momenteel nog 83 cent, maar om de al jaren kelderende post betaalbaar te houden verhoogt PostNL dat tarief met bijna 5 procent. Het laagste frankeermachinetarief stijgt van 77 naar 81 cent. Een aangetekende brief gaat € 8,45 kosten, 5 cent meer dan nu. Het tarief voor binnenlandse pakketjes wijzigt PostNL niet. Dat blijft € 6,95.

Hoewel een flinke stijging had PostNL de postzegelprijs nog veel verder omhoog kunnen gooien. De ACM bood ruimte voor een verhoging van 14,2 procent. Topvrouw Herna Verhagen stelde deze zomer in het AD echter al van die mogelijkheid geen gebruik te maken.

Desalniettemin zijn postzegels afgelopen decennium flink duurder geworden. In 2010 kostte een zegel nog 44 cent. Al met al is de prijs met het nieuwe tarief in negen jaar bijna verdubbeld.

Volledig scherm
De postzegelprijs sinds 205 © AD

Derde kwartaal

De nieuwe postzegeltarieven vallen samen met PostNL's resultaten over het derde kwartaal van dit jaar. Die laten een bekend beeld zien: snel stijgende omzetten uit de pakketjesbezorging en een rappe daling van de hoeveelheden post. In de periode juli tot en met september daalde het aantal bezorgde brieven en kaarten  met bijna 12 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Ondanks die daling lukt het PostNL de winstgevendheid van de post te verbeteren. Behalve dat het dit jaar al 34 miljoen aan kosten wist te besparen,  profiteert het postbedrijf van de beslissing van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb). Dat oordeelde ruim een week geleden dat PostNL geen dominante marktpartij is. De ACM vindt van wel en beval PostNL zijn zakelijke netwerk voor concurrenten te openen. Iets dat het bedrijf 50 tot 70 miljoen euro per jaar schade opleverde. 

Door de uitspraak kan PostNL voortaan hogere tarieven rekenen en is die impact dit jaar nog slechts 40 tot 45 miljoen euro. Wel constateert PostNL zuur dat de schade al grotendeels is geleden, mede doordat concurrenten hun marktpositie konden uitbreiden.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
Herna Verhagen, CEO van PostNL voorafgaand aan de presentatie van de halfjaarcijfers. © ANP

PostNL haalt doelen in 2018

Over het hele derde kwartaal zag PostNL zijn omzet stijgen naar 638 miljoen euro, 8 miljoen euro meer dan vorig jaar. Zoals gezegd floreert de e-commerce tak: de pakkettendivisie groeide liefst 20 procent ten opzichte van het derde kwartaal in 2017. Inmiddels behaalt PostNL al 49 procent van zijn omzet uit e-commerce. Zo is net weer een nieuw pakketsorteercentrum geopend in Amsterdam, het 22e in totaal. Dat kan dagelijks tussen de 70.000 en 110.000 pakjes verwerken.

Al met al denkt het bedrijf zijn verwachting voor 2018  te halen. Eerder voorspelde PostNL dit jaar een winst tussen de 160 en 190 miljoen euro.

Ceo Herna Verhagen is content met de cijfers. ,,Met tevredenheid kunnen we melden dat de resultaten in het derde kwartaal in lijn zijn met onze verwachtingen. Wij blijven goede voortgang boeken met onze transformatie naar de postale en logistieke dienstverlener in de Benelux. 49 procent van onze inkomsten is nu e-commerce gerelateerd.”