Volledig scherm
© thinkstock

Praatje bij koffieautomaat maakt bedrijf succesvoller

Werknemers zijn thuis vaak productiever dan op de zaak. Maar het bedrijf als geheel loopt het risico slechter te gaan scoren door die steeds legere kantoren.

Quote

Het blijkt dat juist het delen van kennis het bedrijf succesvol­ler kan maken dan de naaste concurrent.

Nick van der Meulen - onderzoeker
Volledig scherm
Nick van der Meulen © Erasmus Universiteit

Met al dat thuiswerken zijn er minder momenten voor kletsen bij de koffieautomaat. En juist dat is belangrijk om het beter te doen dan de concurrent, is de conclusie van wetenschapper Nick van der Meulen. ,,Thuis werken is echt populair geworden'', zegt de onderzoeker. ,,We hebben zelfs een wet waarmee je thuiswerken mag aanvragen bij je werkgever. Veel kantoormensen - van accountants en helpdeskmedewerkers tot personeelsmanagers - werken graag achter de keukentafel.''

Zonder afleiding van collega's en het lawaai van de open kantoortuin kun je jouw klus veel beter afmaken. En, zo zegt de 30-jarige onderzoeker, de productiviteit van deze mensen gaat ook echt omhoog.

Maar bedrijven zijn meer dan een verzameling mensen. ,,Je moet zaken afstemmen, er is overleg nodig. Voor mijn promotieonderzoek bestudeerde ik 113 bedrijven. Het blijkt dat juist het delen van kennis het bedrijf succesvoller kan maken dan de naaste concurrent.'' Dat zit 'm vaak in kleine dingen, de kennis en kunde die op kantoor rondloopt, vertelt Van der Meulen. ,,Bijvoorbeeld aan je collega tijdens de lunch even vragen wat de beste werkwijze is, of hoe je die klant moet benaderen.''

Vertrouwen

Volledig scherm
© anp

Toch is het niet verstandig iedereen terug naar kantoor te jagen, zoals het Amerikaanse techbedrijf Yahoo een paar jaar geleden deed. Zij hoopten op de creativiteit en innovatie die ontstaat als je samen werkt en brainstormt. ,,Er ontstond veel discussie. Het leek meer te gaan om controle van het personeel van een bedrijf dat in zwaar weer zat'', vertelt Van der Meulen. ,,Het slaat een gat in het vertrouwen van je medewerkers.''

Succesvolle bedrijven, zo bleek uit het onderzoek, regelen dat iedereen overal digitaal kan werken. En ze regelen dat iedereen digitaal met elkaar kan overleggen, via skype of chat. Zo draaien ze een betere omzet dan de buurman. Bedrijven die nog beter draaien, blijken een stap verder te gaan. Hier laten de managers het personeel zelfstandig hun taken uitvoeren. De medewerkers bepalen zelf waar en wanneer ze werken, en hoe ze dat willen doen. Wel is daarbij de juiste mix van keukentafel en kantoor essentieel.

Mix

Die beste mix voor werknemers ontstaat als je een verdeling maakt in taken, en niet in tijd. Een vaste thuiswerkdag is dus onlogisch. Beter is het om de werkplek te bepalen op basis van de klus van dat moment: wat moet er gebeuren en waar kan dat het beste?

De manager moet ook zijn eigen mix samenstellen, vindt Van der Meulen. De medewerkers komen op kantoor voor vast overleg, maar in de managementmix zitten ook momenten om elkaar informeel te zien. Zodat nog steeds de beste ideeën en tips worden uitgewisseld bij de koffieautomaat.