Prijsvechter Wow Air staakt per direct alle vluchten: duizenden passagiers gestrand

updateDe IJslandse budgetluchtvaartmaatschappij Wow Air staakt alle activiteiten. Alle vluchten zijn per direct geannuleerd. Het noodlijdende Wow Air vloog dagelijks tussen Schiphol en Reykjavik.

Het besluit treft honderdduizenden passagiers. Het schopt niet alleen de reisplannen van al die mensen in de war, zeker duizenden reizigers zijn volgens de Britse krant The Independent gestrand op luchthavens. 

Hoeveel Nederlanders gedupeerd zijn, is niet duidelijk. Wow verkeerde al langere tijd in zwaar weer. Sinds dinsdag voerde de prijsvechter gesprekken met potentiële investeerders. Onder meer een fusie met rivaal Icelandair werd besproken, maar die onderhandelingen liepen spaak. 

Volledig scherm
© NurPhoto via Getty Images

Eerder vandaag liet het noodlijdende bedrijf nog weten alle vluchten tijdelijk uit te stellen. Inmiddels lijkt het doek definitief te zijn gevallen. Alle passagiers die vandaag met de prijsvechter naar of vanuit IJsland zouden vliegen, zijn via sms of e-mail benaderd en op de hoogte gesteld. Reizigers krijgen het advies om beschikbare vluchten bij andere maatschappijen te onderzoeken. 

,,Sommige maatschappijen bieden misschien vluchten aan tegen een gereduceerd tarief, de zogenoemde rescue fares, gezien de omstandigheden’’, adviseert Wow via zijn website. Sommige gestrande passagiers benaderen via Twitter verschillende luchtvaartmaatschappij met de vraag of ze nog een plekje vrij hebben. 

Sterk

In de praktijk sta je als reiziger niet sterk als een luchtvaartmaatschappij omvalt, reageert de Consumentenbond. ,,In het beste geval wordt de vlucht overgenomen door een andere maatschappij.” Reizigers die hun ticket hebben betaald met een creditcard kunnen volgens Wow proberen om het geld via de creditcardmaatschappij terug te krijgen. Mensen die een pakketreis hebben geboekt, krijgen het advies contact op te nemen met hun reisagent voor een alternatieve vlucht. De maatschappij sluit niet helemaal uit dat Wow-passagiers geld terug kunnen krijgen; zij zouden zich in het geval van een faillissement, moeten wenden tot de curator. 

De IJslandse prijsvechter werd in 2011 opgericht en voerde de eerste vluchten uit in mei 2012. Afgelopen jaar vervoerde het bedrijf 3,5 miljoen passagiers. De luchtvaartmaatschappij met haar opvallende paarse vliegtuigen had zo’n duizend man personeel in dienst. Vanuit Reykjavik voerde het bedrijf vluchten uit naar twintig Europese bestemmingen en zes locaties in Canada en de Verenigde Staten.

Tol 

Het is nog onduidelijk of het bedrijf een doorstart kan maken. Wow is niet de enige budgetvlieger die het zwaar heeft. Onder meer het Belgische VLM, het Duitse Germania en de Britse Flybmi moesten de deuren sluiten. Ook Norwegian, dat tegen stuntprijzen vliegt tussen Schiphol en de VS, zou in zwaar verkeren. 

Vorig jaar oktober ging het IJslandse Primera Air over de kop. Het Cypriotische Cobalt Aero zakte eveneens door zijn hoeven. Een jaar eerder, in 2017, werd de stekker al getrokken uit Air Berlin en het Britse Monarch. De felle concurrentie in de luchtvaartsector en de stijgende kerosineprijs eisen hun tol. Het verschil met grote luchtvaartmaatschappijen is dat die hun brandstofbehoefte vooraf inkopen, wat ze minder kwetsbaar maakt voor prijsschommelingen.

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.