ProRail en NS vragen 21 miljard voor het spoor
Stikstofoplossing / VIDEOProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro naar Den Haag gestuurd. Beiden zien in het door het kabinet aangekondigde mega-investeringsfonds een gouden kans voor het spoor.
Delen per e-mail
Nu de treinen steeds voller zitten en Nederland door stikstof lam ligt, wordt het volgens ProRail en NS hoog tijd om te investeren in het OV. In een document, dat in bezit is van deze krant, leggen ze tientallen mogelijke spoorinvesteringen voor de periode tot 2040 op tafel. Samen kosten ze 20,6 miljard euro.
Zo moet de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden en de Randstad door aanpassingen op de Hanzelijn een kwartier omlaag. Treinroutes van Nijmegen, Twente en Vlissingen naar het westen moeten eveneens tot dertig minuten sneller.
Op hoofdroutes, zoals Amsterdam-Eindhoven, dienen meer treinen te rijden. Diverse belangrijke stations als Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond worden voor een miljard euro uitgebreid. ProRail wil verder fors investeren in het goederenvervoer. Door knelpunten weg te nemen kunnen goederentreinen van 600 meter tot 740 meter verlengd.
Tekst gaat verder na de foto
Blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor
Tussen steden als Den Haag en Dordrecht dienen moderne lightrailverbindingen te komen. De Noord-Zuidlijn moet naar Schiphol doorgetrokken, ook is een speciale snelbus tussen Utrecht en Breda voorzien. De stroomvoorziening op het spoor moet van 1500 naar 3000 volt. De NS kan zo véél meer treinen laten rijden, treinen kunnen daarnaast sneller accelereren.
,,Door te investeren in betere trein- en OV-verbindingen wordt het voor mensen nóg aantrekkelijker te kiezen voor een duurzame wijze van vervoer in plaats van achter aan de file aan te sluiten,” stelt Hans van Leeuwen, directielid van ProRail.
De spoorbeheerder constateert dat er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en een lagere maximum snelheid wordt gekeken. ,,Er is ook een andere oplossing, eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor.”
NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit. Het aantal treinreizigers, nu circa 1,3 miljoen per dag, zal tot 2040 naar verwachting verdubbelen. ,,We hebben een enorme ambitie om meer treinen te laten rijden, vaker te rijden en sneller te rijden. Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om dat waar te maken.”
Tekst gaat verder na de infographic
Infrastructurele projecten
Momenteel werkt het kabinet aan de exacte invulling van het fonds, waarin tientallen miljarden euro's komen te zitten. Begin 2020 hopen minister Wopke Hoekstra (Financiën) en Eric Wiebes (EZ) met details naar buiten te komen. Bedoeling is om infrastructurele en andere projecten te financieren die Nederland echt beter te maken.
Tot nu toe trok het kabinet maar mondjesmaat extra geld uit voor het spoor. Zo heeft staatssecretaris Van Veldhoven geen extra geld over om enkele grote knelpunten rond de vaak uitvallende hoge snelheidslijn op te lossen. Wel lijkt er binnenkort een deal te zijn over een flinke facelift voor station Schiphol.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
22
Storing bij Belastingdienst nog niet opgelost
De grote storing bij de Belastingdienst, waardoor het soms niet mogelijk is om aangifte te doen, is vanochtend nog steeds niet opgelost. De oorzaak van het probleem is nog niet duidelijk, daar wordt nog naar gezocht, geeft een woordvoerder van de fiscus aan. Sprake van overbelasting door drukte of een doelgerichte poging om met veel inlogpogingen de site offline te halen, een zogeheten ddos-aanval, is er niet. -
Huiseigenaar betaalt geen boete meer als gasaansluiting wordt verwijderd
Consumenten hoeven niet te betalen wanneer ze hun gasaansluiting laten verwijderen. Dat heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald. De verwijderkosten van de gasaansluiting worden in plaats daarvan betaald door iedereen die nog wel op het gasnet is aangesloten, via de periodieke aansluitvergoeding. -
PREMIUMPoll
Treinreis naar Randstad half uur korter; plan kost 70 miljoen euro
VLISSINGEN - ProRail en NS willen de Zeeuwen een snellere verbinding met de Randstad geven zonder de bestaande kleine stations op te doeken. Kosten: 70 miljoen euro. Het is een van de projecten die de spoorbeheerder en vervoerder tot 2040 willen uitvoeren. -
Bijbaan kwijt, studievertraging en kosten: 'Elke maand lastig om mijn studie te betalen'
Van zorgeloos studeren is tijdens de coronacrisis geen sprake. Studenten maken meer studiekosten door opgelopen studievertraging, velen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt, ze lenen meer en maken zich daardoor ook zorgen over hun financiële toekomst. -
PREMIUM
Zakenman Sanderink moet door het stof: geen bewijs voor aantijgingen tegen ex-vriendin
De Twentse zakenman Gerard Sanderink leed vandaag in een paar uur tijd drie stevige nederlagen in rechtszaken tegen zijn ex-vriendin Brigitte van Egten. Hij moet op de websites van zijn bedrijven Strukton en Centric voor haar door het stof.
-
PREMIUM
AstraZeneca en zijn vaccin: hoe één farmaceut heel Europa tot waanzin drijft
Farmaceut AstraZeneca drijft Europa met zijn coronavaccin tot waanzin. Waarom krijgen wij veel minder vaccins dan de Britten? Hoeveel vaccins zijn er vanuit Leiden naar Engeland verscheept? En wat valt Europa zélf te verwijten? Morgen moet het bedrijf op het matje komen bij het Europees Parlement. -
5
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen. -
ProRail en NS eisen ruim 20 miljard euro voor onder meer lightrail in Rotterdam
ProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro voor Den Haag. Beiden zien in het door het kabinet aangekondigde mega-investeringsfonds een gouden kans voor het spoor, onder meer voor nieuwe metro in Rotterdam.