ProRail en NS zien hun kans
schoon om eindelijk weer te investeren
Al jaren roepen ProRail en NS tevergeefs om extra geld voor het spoor. Met het nieuwe investeringsfonds lonken ineens miljarden euro’s en kunnen veel OV-knelpunten in één klap worden opgelost. De spoorbedrijven ruiken een kans.
Delen per e-mail
Overvolle perrons en vervolgens als haringen in een ton in de treincoupé. Voor treinreizigers in veel grote steden is het dit najaar de dagelijkse praktijk. Het aantal treinreizigers, nu circa 1,3 miljoen per dag, groeit al jaren. In september beleefde NS de met 36,7 miljoen passagiers zelfs drukste maand ooit. Deze zomer waarschuwden de spoorwegen nog sneller dan gedacht tegen grenzen aan te lopen. Mogelijk is het plafond al in 2025 bereikt en niet in 2030.
Het aantal reizigerskilometers steeg alleen het eerste halfjaar van 2019 met 4,6 procent. Vandaar dat ProRail en NS er dolgraag miljarden euro's bij willen. Met dat geld kunnen ze meer treinen laten rijden en de falende hsl aanpakken. Tot nu toe trok het kabinet nauwelijks extra geld uit voor het spoor. Hoewel haar recente Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040 laat zien dat het aantal treinreizigers tot 2040 verdubbelt, weigert staatssecretaris Stientje van Veldhoven over de brug te komen. NS-baas Roger van Boxtel noemde haar al eens een ‘teleurstellende sinterklaas'.
Verder in het nieuws
-
CNV wil 30-urige werkweek: We houden elkaar gevangen in een ziekmakend systeem
Een werkweek van 30 uur moet - op termijn - de norm worden in Nederland. Hiervoor pleit de nieuwe CNV-voorzitter Piet Fortuin. Het plan krijgt veel steun, zo blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van de vakbond door Maurice de Hond onder 3000 werkenden uitgevoerd. -
PREMIUM
DE WEEK VAN PHLIPPEN De stille implosie van de Wereldhandelsorganisatie
Sandra Phlippen is chief economist bij ABN Amro en universitair docent aan de Erasmus School of Economics. -
Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptobankier opgraaft
In december vorig jaar overleed de directeur en oprichter van het Canadese beleggingsbedrijfje QuadrigaCX, Gerald Cotton, tijdens een huwelijksreis in India. Althans, dat is de lezing van zijn weduwe Jennifer Robertson. Aan haar verhaal wordt door voormalig klanten van Cotton flink getwijfeld. Waarom? Omdat zijn dood op zijn minst bedenkelijk is. 190 miljoen in cryptomunten belegde Canadese dollars bleken spoorloos na Cottons overlijden. -
PREMIUM
Het succes van Swapfiets: van 40 naar 180.000 fietsen met blauwe voorbanden
Het begon met veertig fietsen voor Delftse studenten. Vijf jaar verder rijden er 180.000 fietsen rond van Swapfiets, het bedrijf dat fietsabonnementen verkoopt. ,,Mensen zijn dol op gemak en service, daar spelen wij op in. Nooit meer een lekke band hoeven plakken, heerlijk toch?’’ -
PREMIUM
Al die Eneco-miljoenen zijn sneller op dan je denkt
De 1,3 miljard euro is niet de eerste zilvervloot die Rotterdam komt binnenvaren. Ook voor Afvalverwerking Rijnmond (AVR) kreeg de stad meer dan een miljard euro. Twaalf jaar later is dat geld op. Waar ging het heen? En wat zijn de lessen?
-
update Lagarde: beleid ECB volgend jaar op de schop
Het beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) gaat in 2020 op de schop. Dat kondigde topvrouw Christine Lagarde aan in haar eerste persconferentie. Vanaf januari gaat een ‘uitgebreide’ herziening van het ECB-beleid van start. De uitkomsten daarvan worden voor het eind van volgend jaar verwacht. -
Oproep Stellen gezocht voor de rubriek Geld&Geluk in ons magazine
-
Zwaar vuurwerk afgestoken bij protesten van personeel Uniport: ‘Wij pikken dit niet’
De toegangspoort van Rotterdam Shortsea Terminals (RST) is vanochtend enige tijd geblokkeerd door het personeel van containeroverslagbedrijf Uniport, dat binnenkort wordt gesloten. Bij de actie is volgens ooggetuigen zwaar vuurwerk afgestoken. Het personeel protesteert tegen een sociaal plan dat Steinweg-Handelsveem, het moederbedrijf van beide ondernemingen, heeft voorgesteld om de ruim tweehonderd werknemers op te vangen.