Volledig scherm
ProRail is financieel en organisatorisch de laatste tijd een zorgenkindje © anp

'Raad van Commissarissen ProRail in de gevarenzone'

De Raad van Commissarissen van Prorail moet vrezen voor haar voortbestaan als de spoorbeheerder straks verder gaat als zelfstandige organisatie. Dat melden Haagse bronnen over de plannen van het kabinet met ProRail, die vrijdag naar buiten komen. Naar verwachting kunnen de dagelijks bestuurders, zoals president-directeur Pier Eringa, wél aanblijven.

Volledig scherm
Hans Alders © ANP

ProRail is nu een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur wordt gevormd door drie directeuren en de Raad van Commissarissen (met daarin onder meer ex-politicus Hans Alders) houdt toezicht. De Nederlandse Staat is, via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de enige aandeelhouder.  

Zelfstandig
En die aandeelhouder wil, na alle financiële en operationele sores, dat ProRail straks anders wordt aangestuurd. Eerder deze week meldde deze krant dat het kabinet gaat voor de goedkoopste omwenteling bij de spoorbeheerder: ProRail wordt bij voorkeur een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) dat overheidstaken uitvoert.  

Het ministerie is dan niet direct verantwoordelijk voor de gang van zaken, maar kan wél de leden van een zelfstandig bestuursorgaan benoemen, schorsen en ontslaan. Een bestuurder hoeft echter alleen te vertrekken bij ongeschiktheid of onbekwaamheid voor de vervulde functie of andere 'zwaarwegende' redenen.  

Goedkoopste
Het kabinet zou de voorkeur hebben voor deze aansturing, omdat het de goedkoopste manier is om verandering bij ProRail te bewerkstelligen. Er komt nog een onderzoek naar de kosten van de ommezwaai. Zeker is al dat de medewerkers straks een rechtspositie krijgen die vergelijkbaar is met ambtenaren op een ministerie.  

ProRail is financieel en organisatorisch de laatste tijd een zorgenkindje. De organisatie worstelt met enorme potentiële tekorten op toekomstige projecten. Ook is er onvrede bij vervoerders, reizigers en politici over voortdurende problemen met sporen, wissels en bovenleidingen.

Wennen
De nieuwe hoedanigheid van ProRail zal straks wennen zijn voor de Tweede Kamer als het gaat om de controle op spoorbeheer. De minister (in dit geval een staatssecretaris) is dan niet meer voor alle details verantwoordelijk. Parlementariërs kunnen een bewindspersoon straks nog slechts beperkt aanspreken op de gang van zaken.    

Andere voorbeelden van zbo's zijn: de Kiesraad, het Kadaster, de Autoriteit Consument en Markt, De Nederlandsche Bank en Luchtverkeersleiding Nederland.

  1. Batterijen voor elektrische auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektri­sche auto's binnen een jaar 13 procent goedkoper geworden

    Batterijen voor elektrische auto's zijn in een jaar tijd 13 procent goedkoper geworden. Dat blijkt uit de Battery Price Survey 2019 van Bloomberg New Energy Finance (BNEF). De gemiddelde prijzen van accupakketten zijn gedaald tot 156 dollar per kWh. Dat is ruim 13 procent lager in vergelijking met 2018. BNEF verwacht dat de prijsdaling aan zal houden en dat tegen 2023 mogelijk een prijs van 100 dollar per kWh zal worden bereikt.