Volledig scherm
De winnaar Gebroeders Simonis in Scheveningen scoorde een 10 met hun Hollandse Nieuwe. © AD

Reacties Haringtest: van teleurstellend tot supertrots

haringtestHet AD testte Hollandse Nieuwe op 144 adressen verspreid over heel Nederland. Maar liefst 82 vishandels scoorden een voldoende, de rest kreeg de stempel onvoldoende, of zelfs onverkoopbaar. Een overzicht aan reacties.

Zo komt de test tot stand

Van 15 tot en met 30 juni koopt het AD op 144 adressen verspreid over heel Nederland vier Hollandse nieuwe per adres. Direct na aankoop meten de keurmeesters met een geijkte thermometer in twee haringen de temperatuur. De laagst gemeten temperatuur wordt genoteerd. Warenwettelijk mag de temperatuur maximaal 7 °C bedragen, een werktemperatuur van maximaal 4 °C is beter. De twee haringen waarin niet is gemeten, worden in een steriele zak verpakt, gecodeerd, gewogen en onmiddellijk op droogijs ingevroren op een temperatuur van –79 °C, in afwachting van transport naar het laboratorium. De keurmeesters beoordelen de overgebleven haringen op de kwaliteit van het schoonmaken, de geur, uiterlijk buitenzijde, uiterlijk binnenzijde, het zoutgehalte, de mate van rijping en smaak. Dit resulteert in een voorlopig cijfer.

Het door de Raad voor Accreditatie geaccrediteerde laboratorium Eurofins | LabCo onderzoekt na ontdooiing de monsters op het mesofiel en psychrotroof kiemgetal. Dat meet de bacteriën die van nature op haring voorkomen en geeft een indicatie van de mate van bederf van het product. Ook kijkt Eurofins | LabCo naar de eventuele hoeveelheid aan Enterobacteriaceae en Staphylococcus ­aureus. Aanwezigheid duidt op een nabesmetting, bijvoorbeeld door niet de handen te wassen na toiletbezoek of door neuspeuteren. Ook vervuilde snijplanken en messen kunnen een bron van besmetting zijn.

Tot slot bepaalt Eurofins | LabCo het vetpercentage in de filet. Daarvoor bestaat geen wettelijke norm, maar een vetpercentage van 16 in de gehele vis wordt als het minimum voor maatjesharing beschouwd. Het vetpercentage in de filet ligt ongeveer 4 tot 6 procent lager dan in de gehele haring. De AD¿Haringtest is een momentopname. Na het opmaken van een voorlopige eindstand werden de bedrijven uit de top 10 een tweede keer bezocht.

Alle bedrijven kregen vooraf inzage in het door hen behaalde resultaat in de Haringtest 2016. Zij mochten een reactie geven, natuurlijk ook als die kritisch was.

Atlantic (2): ,,Wij hebben erg in spanning gezeten. Je doet mee om te winnen en zo voelt het ­eigenlijk ook wel een beetje voor ons. We zijn trots op onze producent en al onze medewerkers.''

Struik (10): ,,Wij zijn superblij met onze tiende plaats. Wij zien dit als een kroon op ons werk. Bedankt voor de keuring; zo blijven wij bij de les.''  

De Botter (17): ,,Wij zijn supertrots en dankbaar dat wij net als in 2014 weer een 9 voor onze haring hebben gekregen! Erg mooi ook dat onze klanten zo met ons meeleven en elk jaar ook in spanning wachten op de uitslag van de test. We streven ernaar om ooit in de top 10 te komen.''  

Blokhuis (44): ,,Dank voor het mooie cijfer. Volgend jaar hebben wij een nieuwe verkoopwagen en gaan wij ervoor om de top te bereiken!''  

Van den Oever (74): ,,Ik ben erg blij met jullie beoordeling! Ook omdat het mijn eerste jaar is met deze winkel. Wel opvallend dat in de publiciteit altijd veel belang wordt gehecht aan 'vet', terwijl juljammer van de te hoge temperatuur. Door het schoonmaken warmt de haring te veel op. Ik ga toch eens iets proberen met een gekoelde plank.''  

Onvoldoende

Vermeer (92): ,,Jammer dat jullie onze haring niet lekker vinden. Wat ons tegen de borst stuit, is het verhaal dat jullie erbij plaatsen. Veertien jaar geleden ook getest, toen derde geworden. Toen was het eenvoudige verkooppunt nog een sieraad voor het oog, en een absolute aanrader om hier haring te kopen. En nu zijn we kerstboomverkopers? Beetje ongeloofwaardig van jullie kant. Nu is het ons al jaren een doorn in het oog dat jullie met jullie testen ondernemers onnodig hard aanpakken. Gezien de leeftijdsopbouw van het testpanel zou je toch wat meer fatsoen verwachten.''  

Koelewijn (93): ,,Totaal uit het veld geslagen lazen wij uw bevindingen. Met een volgens veel klanten heerlijke haring zagen wij de test met veel vertrouwen tegemoet. Het heeft niet zo mogen zijn. Wij piekeren ons suf waar dit aan gelegen heeft en hoe dit in de toekomst te voorkomen. Uiteraard gaan onze felicitaties uit naar de winnaar.''  

Bal (96): ,,Een voor ons zeer verrassende en vervelende uitslag. Staat in schril contrast met reacties van onze klanten en een aantal collega's uit het land die onze haring aten en die (zeer) positief beoordeelden.''

Aan de Kant (109): ,,Teleurstellend. Of onze haring al dan niet vers van het mes is, mogen de vele bezoekers zelf beoordelen. Niet fair vinden we het verbinden van de kwaliteitsscore van ons product aan gevraagd toiletbezoek. Gebruikmaken van het bedrijfstoilet door klanten behoort in onze winkel helaas niet tot de mogelijkheden. Dat is een gegeven.''  

Albert Heijn (120, 125): ,,Albert Heijn laat ieder jaar een onafhankelijk consumentenonderzoek uitvoeren, waarbij onze haring wordt gewaardeerd met een rapportcijfer 7. Echter, iedere ontevreden klant is er voor ons een te veel. Daarom blijven wij werken aan verdere verbetering van de kwaliteit van onze haringen.''  

't Vrolijke Maatje (123): ,,Vreemde uitslag! Haring wordt bij ons elke dag vers opgemaakt. Op verzoek ook vers van het mes. Klanten geven ons een 8 tot een 10!''  

Kraam van Kralingen (128): ,,Gelukkig denken mijn klanten er anders over. De microbiologische gesteldheid is zeer goed dat en dat staat haaks op de rest.''

De Zilte Zee (136): ,,Ik vind het nog steeds lachwekkend dat de keurmeesters de haring als ranzig beschouwen terwijl de microbiologische gesteldheid zeer goed is. Maar het belangrijkste is dat er op hetzelfde moment een klant zit die onze haring heerlijk vindt.''  

Jumbo (140, 141): ,,We herkennen ons geenszins in de resultaten. We hebben in de afgelopen jaren diverse trajecten doorlopen om de kwaliteit van de haring in onze winkels te optimaliseren. Een intensieve samenwerking tussen onze leveranciers, distributiecentra en visspecialisten in de winkel is hier een belangrijk onderdeel van. Door de korte lijnen in de distributie ligt onze haring binnen een zeer korte tijd in de schappen van al onze winkels. Gelukkig zijn onze klanten tevreden. Dit blijkt ook wel uit het feit dat we dit jaar de meeste haring ooit hebben verkocht. Voor Jumbo zijn tevreden klanten het belangrijkste uitgangspunt. Overigens willen wij jullie nog wel meegeven dat wij het zeer tegenstrijdig vinden dat uit het onderzoek naar voren komt dat de microbiologische gesteldheid zeer goed is, maar de rijping bedorven is.'' *  

*Noot van de redactie: Bederf hoeft geen microbiologische grondslag te hebben, er kunnen ook andere oorzaken zijn. Dat betekent dat een bedorven haring tegelijkertijd microbiologisch 'zeer goed' kan zijn.