Rechter: Specsavers moet stoppen met misleidende reclame over hoortoestellen
Brillen- en hoorzorgketen Specsavers misleidt met een reclamecampagne – genaamd ‘De Waarheid’ – consumenten. Tot die conclusie komt de Utrechtse rechtbank. De rechter verbiedt Specsavers alle reclame-uitingen die op De Waarheid-campagne zijn gebaseerd. Als dit niet gebeurt, moet het bedrijf een dwangsom van 25.000 euro per dag betalen.
Het is de uitkomst van een kort geding dat was aangespannen door branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens. Zij vertegenwoordigt de belangen van de ketens Beter Horen, Schoonenberg en Van Boxtel Hoorwinkels. De eis van de brancheclub was dat Specsavers de campagne met onder anderen pianist Wibi Soerjadi, onmiddellijk zou stoppen en rectificeren. De rechter stelt dat de campagne inderdaad moet stoppen, maar vindt niet dat Specsavers tot rectificatie dient over te gaan, aangezien een aantal elementen die worden benoemd ‘niet onjuist’ zijn.
Innovatief
In de campagne beweert Specsavers dat alle innovatieve hoortoestellen door de zorgverzekeraar worden vergoed. Dat klopt volgens de rechter niet en is dus misleidend. Want de klant kan denken dat alle innovatieve varianten die op de hoortoestellenmarkt verkrijgbaar zijn, bij Specsavers te koop zijn en door de zorgverzekeraar worden vergoed. Ander kritiekpunt van de Kwaliteitsaudiciens is dat zij volgens de Specsavers-reclame consumenten onnodig naar toestellen buiten het basispakket van de zorg zou verwijzen. Dat wordt door de branchevereniging ontkend, maar de rechter gaat daar niet in mee. ,,De mededeling dat bij Specsavers bepaalde hoortoestel-innovaties wel door de zorgverzekeraar vergoed worden, terwijl dat bij andere audiciens niet het geval is, moet voor juist worden gehouden. Dat geldt ook voor de mededeling dat voor innovatieve toestellen die bij Specsavers worden vergoed, bij andere audiciens -soms- enorme bedragen moeten worden betaald’’, aldus de rechter in zijn vonnis.
Veel gevolgen heeft de uitspraak overigens niet voor Specsavers, want de keten was eerder deze maand al gestopt met De Waarheid-campagne. Het bedrijf laat weten niet in beroep te gaan. Specsavers-directeur Remko Berkel geeft toe dat de reclamecampagne op sommige punten te kort door de bocht was en dat het bedrijf duidelijker had moeten maken dat het om hoortoestellen gaat uit het assortiment van Specsavers. Toch is hij niet helemaal teleurgesteld in de uitspraak van de rechtbank. ,,We hoeven niet te rectificeren. Daarnaast stelt de rechter expliciet dat het niet onjuist is als wij aangeven dat klanten bij andere audiciens soms veel geld moeten betalen voor hoortoestellen.’’
Strijden
Berkel zal de Waarheid-campagne niet meer in de huidige vorm naar buiten brengen, maar blijft naar eigen zeggen wel strijden voor meer transparantie in deze concurrerende markt. ,,We zien dat slechthorenden hoortoestellen geadviseerd krijgen, die niet voor vergoeding in aanmerking komen, terwijl er ook innovatieve hoortoestellen beschikbaar zijn in de vergoede zorg. Het is niet voor niets dat ons aan marktaandeel voor hoortoestellen in Nederland 31 procent bedraagt. In 2013 was dat nog 7 procent’’, zegt Berkel. Volgens hem worden bij andere audiciens verkeerde prikkels gegeven. ,,Zij krijgen bonussen per verkocht artikel uit de private markt en targets voor het aantal verkochte hoortoestellen. Daar is de slechthorende de dupe van.’’
De Kwaliteitsaudiciens laten via woordvoerder Hein Greven weten blij te zijn met de in zijn ogen goed onderbouwde uitspraak van de rechter. ,,Het is goed om vast te stellen dat het voeren van deze agressieve en misleidende campagne, nota bene met de titel De Waarheid, in het Nederlandse zorglandschap nu juridisch is verboden. Juist in de hoorzorg geldt dat transparantie en goede voorlichting van groot belang zijn voor de meer dan een miljoen kwetsbare en oudere mensen die afhankelijk zijn van goede diagnose, aandacht, het juiste toestel en nazorg voor herstel van hun gehoor.’’
Greven baalt van ‘dit juridische moddergevecht’ dat volgens hem nooit goed is voor het consumentenvertrouwen. ,,Mensen denken toch dat er iets aan de hand is door dit gedoe.’’
Kijk hier onze trending nieuwsvideo's:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Regels voor huurtoeslag versimpeld: tienduizenden mensen extra krijgen er recht op
Tienduizenden huurders extra krijgen vanaf 2024 recht op huurtoeslag. Het kabinet versoepelt de regels om voor de toeslag in aanmerking te komen. -
PREMIUMKoken & Eten
Van obers uit Venezuela tot plots dichte deuren: zo raken de problemen in de horeca nu de gasten
Kleinere terrassen of zaken die helemaal de tent dichtgooien. Zelf je biertje of cappuccino bestellen via de QR-code en personeel dat je steeds vaker in het Engels aanspreekt. Lees hier een overzicht wat je als terrasbezoeker merkt van het personeelstekort in de horeca. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
PREMIUMMet video47
Koopwoningmarkt koelt verder af: ‘Paniek omdat huis niet snel is verkocht’
Nadat de huizenprijzen in de eerste maanden van dit jaar op kwartaalbasis al daalden (2,1 procent volgens cijfers van de NVM), zijn er tekenen zichtbaar die wijzen op een verdere afkoeling van de koopwoningmarkt. -
PREMIUM
Specsavers vroeg staatssteun aan voor 143 winkels: ‘Deden we niet zomaar’
De omzet van de Britse brillenketen Specsavers kelderde het afgelopen kwartaal met 80 procent, maar het bedrijf is optimistisch over de toekomst. ,,De vergrijzing en innovaties zorgen voor groei, vooral in de hoorzorg. De rek is er zeker nog niet uit’’, zegt Remko Berkel (42), directeur Specsavers Nederland.
-
50
EU legt cryptomarkt aan banden: ‘Einde aan Wilde Westen’
De EU neemt de cryptosector onder handen met wetgeving die de excessen rond cryptomunten moet beperken. Voor het eerst worden cryptovaluta zoals bitcoins, uitgevers van cryptomunten en aanbieders van diensten voor het wisselen van virtuele cryptovaluta aan Europese regels gebonden. De EU-lidstaten en het Europees Parlement bereikten daarover donderdagavond een akkoord. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas.