Volledig scherm
Hudson’s Bay © AD

Rechter steekt stokje voor sluiting filialen Hudson's Bay in Amsterdam en Breda

Hudson’s Bay, dat in september aankondigde de Nederlandse vestigingen eind dit jaar te sluiten, moet de filialen in Amsterdam en Breda langer openhouden. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam vanmiddag besloten in een kort geding, aangespannen door de verhuurder van de panden. 

De warenhuisketen had eerder langjarige huurovereenkomsten afgesloten, en kan daar nu niet zomaar onderuit. Het filiaal in Breda moet in ieder geval tot 31 augustus 2022 openblijven, de winkel in Amsterdam zelfs nog een jaar langer. 

De Nederlandse tak van het Canadese Hudson’s Bay vroeg gisteren uitstel van betaling aan, nadat half september al bekend werd gemaakt dat de keten uit Nederland vertrekt. Het bedrijf zegt door een uitspraak van de rechter en daarop volgende dwangsommen niet meer goed aan zijn betalingsverplichtingen te kunnen voldoen.

Het hof rekent Hudson’s Bay aan dat zij geen overleg met haar verhuurder heeft gevoerd, terwijl daarop in een eerder vonnis uit mei 2019 al door de kantonrechter was aangedrongen. Het warenhuis heeft hiervoor geen goede verklaring gegeven, oordeelt de rechter. 

Volgens het gerechtshof hebben - naar de verhuurder - ook de andere winkeliers er baat bij dat de winkels open blijven. Zo zou de toeloop in de winkelcentra gehandhaafd kunnen worden. De verhuurder van de vestigingen was om de aangekondigde sluiting van de winkels eerst naar de kortgedingrechter gestapt. Die stelde begin deze maand al dat Hudson’s Bay de huur niet zomaar kon opzeggen. Hudson’s Bay is vervolgens in beroep gegaan bij het hof. 

V&D

Hudson’s Bay heeft vijftien winkels in Nederland en circa 1400 mensen in dienst. De keten dacht de plek van het failliete V&D in het Nederlandse winkellandschap te kunnen overnemen, maar dat is mislukt. Na het omvallen van V&D werden in de zomer van 2017 de eerste filialen geopend.

De warenhuisketen had aanvankelijk het plan om twintig winkels te openen, maar toen de geluiden over lage bezoekersaantallen en rode cijfers al flink de ronde deden, werd dat aantal teruggeschroefd en verkondigde het bedrijf zich te willen ‘concentreren op de vijftien steden’.