Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Rechter: T-Mobile mag doorgaan met gratis muziek streamen

T-Mobile handelt niet in strijd met de wet door klanten gratis muziek te laten streamen buiten hun gewone databundel om. De rechtbank Rotterdam floot toezichthouder ACM terug, dat de praktijk wil verbieden.

Volledig scherm
T-Mobile mag voorlopig doorgaan met klanten 'gratis' muziek laten streamen buiten de normale databundel om. © T-Mobile

Het conflict draait om de dienst Datavrije Muziek, waarbij mobiele abonnee’s van T-Mobile sinds medio oktober vorig jaar gratis muziek kunnen luisteren via Spotify, Deezer, Tidal en andere muziekdiensten. Als ze dat doen gaan er geen megabytes af van hun maandbundel.

Volgens de Autoriteit Consument en Markt is het gratis muziek streamen – officieel 'zero rating' genaamd - in strijd met de internetneutraliteit, die sinds afgelopen najaar in de wet staat. T-Mobile belemmert de vrije concurrentie op het internet, meent de toezichthouder, die de provider afgelopen december verordonneerde de dienst te staken. Daarbij werd een dwangsom van maximaal 500.000 euro opgelegd.

T-Mobile stapte daarop naar de rechter: de provider meent dat het op basis van EU-regelgeving wel degelijk legaal handelt met Datavrije Muziek en stelt dat de Europese regels 'zero rating' niet verbiedt.

De rechtbank Rotterdam gaat daarin mee. ,,De rechtbank heeft geconstateerd dat zero-rating inderdaad verboden is in de Telecommunicatiewet, maar dat dit Nederlandse verbod niet geldt, omdat Nederland vanwege de Europese netneutraliteitsverordening niet bevoegd was op dat gebied iets te regelen. Uit de verordening blijkt ook niet dat zero rating zonder meer verboden is."

Uitsluiten

Helemaal uitsluiten dat T-Mobile toch illegaal handelt, doet de rechtbank niet. ,,Mogelijk is de wijze waarop T-Mobile de dienst Datavrije Muziek biedt toch in strijd met de netneutraliteitsverordening, maar dat heeft de ACM bewust niet onderzocht, omdat zij van mening was dat zero rating hoe dan ook verboden was.''

Bij T-Mobile gaat de vlag uit. ,,Deze uitspraak is een doorbraak in Nederland en in Europa", stelt Soren Abildgaard, ceo van T-Mobile Nederland. ,,Dit deden we in de stellige overtuiging dat dit in het belang van onze klanten is. Wij kunnen nu blijven innoveren en grenzen doorbreken om onze klanten de volledige vrijheid van onbeperkt mobiel internet te geven.''

Sympathiek

De ACM zegt blij te zijn dat de rechtbank nu helderheid verschaft. ,,Onze inzet was van meet af aan dat we duidelijkheid wilden voor de Nederlandse markt," laat woordvoerster Pauline Gras weten. ,,Mogen aanbieders wel of geen zero rating toepassen?"

De rechtbank is duidelijk erkent de toezichthouder. ,,Op basis van deze uitspraak moeten we stellen dat het toetsingskader voor dit soort producten in de toekomst alleen de Europese verordening is en niet de Nederlandse wet." 

De ACM wil nog niet zeggen of beroep wordt aangetekend tegen de uitspraak. ,,Wij zullen daarvoor eerst het besluit zorgvuldig moeten bestuderen." De concurrentiewaakhond heeft daarvoor nog zes weken de tijd.

Al met al lijkt de ACM zijn toon al te matigen. Eerder liet bestuurder Henk Don weten dat T-Mobile met het buiten de bundel om laten streamen sympathiek overkomt, maar dat dat slechts schijn is. ,,Gratis data bestaan niet. Andere diensten worden daardoor duurder.''

Uitdager

T-Mobile zal het niet toegeven, maar alle publiciteit komt het telecombedrijf niet slecht uit. Om een vuist te maken tegen KPN en Vodafone profileert de dochter van Deutsche Telekom zich als uitdager van de gevestigde orde. Met ruime bundels worden klanten weggelokt van KPN dat klanten dankzij zijn vaste netwerk ook allerlei extraatjes kan bieden. Ook Vodafone en Ziggo kunnen dat dankzij hun fusie vanaf heden.

T-Mobile heeft geen eigen vast net en lukt dat niet. Vandaar dat het met het datavrij streamen nog eens extra voordelig wilde overkomen. Afgelopen oktober kondigde het bedrijf aan desnoods tot het Europese Hof door te procederen. ,,Wij willen onze klanten niet langer beperken, vandaar dat wij hen buiten hun bundel laten streamen”, motiveerde Tisha van Lammeren, directeur consumentenmarketing, het tarten van de ACM. ,,Klanten willen dit en wij vinden deze ontwikkeling te belangrijk om te negeren.''

Inmiddels biedt de provider voor 35 euro per maand zelfs een onbeperkt data-abonnement aan. Nu alle data dus binnen dat bedrag vallen, speelt datavrij streamen van muziek hier geen rol meer.