Volledig scherm
. © EPA/Thinkstock/Beeldbewerking AD

Rechtszaak dieselgate: ‘VW-eigenaar kan straks duizenden euro’s claimen’

Volkswagenrijders willen via de rechter in Nederland vergoeding afdwingen voor de hier verkochte sjoemeldiesels. ,,Dit mag niet onbestraft blijven.”

Quote

De consument is niet alleen bedrogen over de uitstoot, de auto is ook nog minder waard

Guido van Woerkom, Stichting Volkswagen Car Claim

Elf miljoen auto’s die veel vervuilender zijn dan Volkswagen beweerde. Duizenden mensen die stierven door die uitstoot. Consumenten en overheden die jarenlang werden bedrogen. ,,Dit is het grootste fraudeschandaal in de Europese geschiedenis’', zegt Guido van Woerkom. ,,En het bedrijf heeft nog geen cent betaald aan de gedupeerde autobezitters in Europa. Dit is zo fundamenteel verkeerd.’’

Van Woerkom, tussen 1999 en 2014 hoofddirecteur van de ANWB, is het boegbeeld van de Stichting Volkswagen Car Claim. Samen met een paar gelijkgestemden, onder wie voormalig Nationale ombudsman Marten Oosting, wil hij Volkswagen alsnog laten boeten. Waar het bedrijf in Amerika al 20 miljard dollar kwijt was aan claims en boetes, is het in Europa - waar de impact van het schandaal veel groter is - nog vrijwel buiten schot gebleven.

Volledige terugbetaling

Daar wil zijn stichting verandering in brengen. Vorige week stonden de initiatiefnemers voor het eerst in de Amsterdamse rechtbank. Namens Nederlandse VW-rijders wil de stichting door de rechter in staat worden gesteld de getroffen voertuigen terug te geven, tegen volledige terugbetaling van de koopprijs.

Voor wie zijn VW tweedehands heeft gekocht, wil de stichting een aansprakelijkstelling van Volkswagen, waarmee autobezitters hun schade vergoed kunnen krijgen. Die zal per geval verschillen, maar ‘minimaal een paar 1000 euro’ per persoon gaan bedragen, zegt Van Woerkom. ,,De consument is niet alleen bedrogen over de uitstoot, de auto is ook nog minder waard gebleken. De inruilwaarde is enorm gedaald door het schandaal.’'

Liever een schikking

Quote

VW is duidelijk bezig om tijd te winnen met verjaring als doel, maar hier is geen tijdsdruk

Guido van Woerkom, Stichting Volkswagen Car Claim

Liefst had de stichting inmiddels een schikking met Volkswagen getroffen. Maar het concern heeft nooit gereageerd op uitnodigingen voor een gesprek, zegt Van Woerkom. ,,Ik zeg altijd: je eerste verlies is je minste verlies. Maar daar heeft Volkswagen niet voor gekozen. En doordat ze zo lang gewacht hebben, is de schade voor consumenten inmiddels veel groter, en onze eis dus ook hoger.’’

Volkswagen, dat overigens niet wilde ingaan op vragen van deze krant, traineert de zaak, stelt Van Woerkom. En niet zonder succes: in een aantal Europese landen is verjaring van de zaak inmiddels al in zicht, waardoor bijvoorbeeld in Duitsland consumenten hun claims al waardeloos zien worden. ,,VW is duidelijk bezig om tijd te winnen met verjaring als doel. Maar in Nederland kun je die verjaring juridisch stuiten, en dat hebben we al gedaan, dus hier is geen tijdsdruk.’’

Contrast in slagkracht

Blijft de vraag waarom het Volkswagen in Europa wel lukt, terwijl het in Amerika al tientallen miljarden moest betalen. Van Woerkom noemt het contrast in slagkracht tussen Europa en de VS ‘pijnlijk groot’. ,,In Europa zien we helaas dat de lidstaten - in dit geval natuurlijk Duitsland - toch in staat zijn om echte maatregelen tegen te houden. De verwevenheid tussen Volkswagen en de Duitse overheid is enorm, de deelstaat Nedersaksen heeft zelfs nog altijd 20 procent van de aandelen VW in bezit. Van zo’n overheid hoef je geen keiharde actie te verwachten. Dan doen wij het maar.’’