Volledig scherm
Boven 'Joseph Hendricus Marie' staat vrij nadrukkelijk de naam Yarden.

'Reclame op grafsteen is toch schaamteloos'

Louis Hilgers (63) uit Hoensbroek ergert zich er al jaren aan: reclame bij uitvaarten. 'Toen de naam Yarden groter op de urn stond dan de naam van mijn overleden broer, was de maat vol.'

Met zijn website geenreclamebijdedood.nl voert Hilgers nu actie tegen deze 'sluikreclame', schrijft het AD vandaag. De reacties op zijn website stromen binnen.

Het overdondert Louis Hilgers zelf ook: zijn website, vol met voorbeelden van stiekeme reclame bij uitvaarten, roept veel reacties op. 'Ik ben blijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Veel mensen was het nooit opgevallen, maar zeggen toch: 'het kan eigenlijk niet'.'

Schaamteloos
Hilgers ergert zich er zelf al decennia aan, maar deed er nooit wat mee. Tot zijn broer Jo overleed, eind 2007. 'Waarom zie je altijd op herdenkingsprentjes de naam van een uitvaartorganisatie? En op rouwkaarten? Het is toch schaamteloos? Bij de uitvaart van mijn broer ging het regenen, klappen de medewerkers hun paraplu's open, zie ik opeens overal de naam Monuta tevoorschijn komen. Toen ik de urn van mijn broer kreeg, stond daar óp het deksel de naam Yarden in ongeveer nog grotere letters dan die van mijn broer.'

Discussie
Hilgers haast zich te zeggen dat hij níet tegen reclame van uitvaartorganisaties is. 'Ik bén niet tegen reclame,' benadrukt hij. 'Maar doe het niet na de dood. Zodra je met zo'n organisatie in zee gaat omdat er iemand is overleden, zit ik niet meer te wachten op reclame op jasjes, grafstenen of urnen. Ik richt me op alle grote uitvaartorganisaties. Ik wil de discussie aanzwengelen.'

Lees meer vandaag in het AD.