Volledig scherm
© afp

Reclamewijzer moet kinderen beschermen

Reclamemakers moeten zich beter bewust worden van de regels voor het maken van commercials voor kinderen. Met de publicatie van de Jeugdreclamewijzer wil de Stichting Media Rakkers de marketeers 'opvoeden'. ,,Ze moeten begrijpen waarom ze kinderen als een kwetsbare groep moeten zien,'' stelt directeur Liesbeth Hop.

Neem de kracht van de herhaling. Hoe vaker een boodschap wordt herhaald, hoe meer baat kinderen erbij hebben. ,,Maar als je reclames eindeloos gaat herhalen, gebruik je juist die kwetsbare kant van kinderen om de boodschap over te brengen. Dat moeten we niet willen. Kinderen worden daar veel te veel door beïnvloed,'' betoogt Hop.

Onderzoek wijst uit dat kinderen onder de 7 jaar reclame niet kunnen onderscheiden van neutrale informatie. Ze hebben geen idee waarom er überhaupt reclames op tv zijn. Hoe ouder ze worden, hoe beter ze weten wat commercials zijn. Toch kunnen kinderen pas vanaf een jaar of 11 de nadelen ervan benoemen.

Kwetsbaarheid
De Stichting Media Rakkers probeert met lessen op scholen kinderen te wapenen tegen de beïnvloeding door reclames. ,,Ze hebben recht op informatie over wat ze bijvoorbeeld in de winkel kunnen kopen,'' zegt Hop. ,,Maar ze moeten reclames leren herkennen en kritisch te benaderen.''

Media Rakkers richt nu ook de pijlen op de reclamemakers. In de Jeugdreclamewijzer roept de stichting hen op kinderen niet per se te verleiden, maar vooral informatie te verschaffen over hun producten. Daarnaast staan alle regels voor kinderreclames overzichtelijk op een rij. Ook legt Media Rakkers uit waarom de regels er zijn. ,,Alles, om vooral jonge marketeers bewust te maken van de kwetsbaarheid van kinderen. We hopen dat ze hierdoor meer gevoel krijgen bij alle regels, want die zijn in Nederland best streng.''

Snoepen
De Bond van Adverteerders juicht het initiatief toe. ,,Het is belangrijk om verantwoord te communiceren. Met deze Jeugdreclamewijzer kunnen reclamemakers makkelijk zien of ze op het juiste pad zijn,'' reageert directeur Olaf Croon.

Overigens is de Stichting Media Rakkers niet ontevreden over de Nederlandse reclamemakers. De laatste incidenten met snoepcommercials dateren van 5 jaar geleden. ,,Toen moesten kinderen zoveel mogelijk repen eten om een optreden van een artiest te kunnen winnen,'' beschrijft Hop. ,,Daarmee moedig je ze aan in korte tijd heel veel te snoepen.''

In een andere snoepreclame werd gesteld dat het product geen vet bevat, maar vergaten de reclamemakers erbij te zeggen dat de snoepjes voor 99 procent uit suikers bestaan. De regels voor kinderreclames zijn toen acuut aangescherpt. Hop: ,,Met deze Jeugdreclamewijzer willen we nieuwe incidenten voorkomen.''

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’