Volledig scherm
PREMIUM
Robert Kyncl, Chief Business Officer, presenteerde woensdag YouTube Red. © ap

Regels en wetten nodig op YouTube

InterviewDankzij Tsjech Robert Kyncl evolueerde YouTube van een amateursite vol korrelige kattenfilmpjes tot een geldmachine. Maar nu ligt Google's videoplatform onder vuur vanwege ‘fake news’ en haatvideos. Bovendien neemt de concurrentie van Facebook en Apple toe.

Quote

Een adverten­tie mag nooit als een inbreuk voelen, anders doen wij iets verkeerd

Robert Kyncl, Google YouTube

In Nederland is hij onbekend, in zijn geboorteland Tsjechië wordt YouTube’s tweede man Robert Kyncl constant aangesproken. ,,Ze zijn best trots, iedereen wil wat van me,” vertelt hij tijdens een kort verblijf in Amsterdam.

Kyncl heeft dan ook een aansprekende loopbaan. Hij werkte bij filmzender HBO, daarna bij Netflix, waar hij over de aankoop van films en series ging die Amerikaanse abonnees op zilveren DVD-schijfjes kregen toegestuurd. ,,Toen we vanaf 2005 met de streamingservice begonnen, was ik ongeveer in mijn eentje het acquisitieteam.”

Vijf jaar later werd hij gevraagd als
chief business officer bij YouTube, het in 2006 door Google overgenomen videoplatform. Zijn opdracht: maak er een profijtelijk bedrijf van. 

Dat lukte de Tsjech wonderwel. Onder Kyncl kregen video’s door slimme algoritmen geplaatste reclamevideo’s. Hij zorgde er voor dat bands, beroemdheden en professionele mediabedrijven YouTube weten te vinden. Met eigen kanalen waar liefhebbers zich op kunnen abonneren en het verkopen van fanartikelen, kunnen ze miljoenen verdienen. Vloggers op het gebied van oa mode en games kregen vanaf 2012 professionele studiofaciliteiten.

Inmiddels is YouTube goed voor 6 procent van Google’s advertentie inkomsten, volgend jaar zal het platform 22 miljard dollar binnenbrengen, schat Morgan Stanley. Maar terwijl de winst groeit, staat het open karakter onder druk.