Volledig scherm
Chinese toeristen houden zich goed vast terwijl ze over de Chinese Muur lopen. Het internationale toerisme groeit zo snel, dat het afkopen van de CO2-uitstoot van pakketreizen geen oplossing voor het broeikaseffect is. Bron: Getty Images © Kevin Frayer

Reisaanbieders gaan milieuvervuiling vakanties afkopen

Tien Nederlandse reisorganisaties gaan betalen voor de CO2-uitstoot van hun vakantiegangers. Dé manier om zonder gewetenswroeging in het vliegtuig te kunnen blijven stappen? 

Een prettige gedachte is het niet, als je net je handdoekje hebt uitgespreid op dat parelwitte strand. Dat je snorkeltripje, airconditioned hotel en - vooral - je vliegreis een serieuze bijdrage leveren aan de opwarming van de aarde.

 Zelf denken vakantievierders amper aan het milieu: slechts 1 op de 800 reizigers koos er in 2016 voor de CO2-uitstoot van zijn reis te compenseren. Daarom hebben tien Nederlandse touroperators, waaronder Shoestring, Koning Aap en Sawadee, hun pakketreizen nu CO2-neutraal gemaakt, zo maakten zij dinsdag bekend.

,,Omdat wij verre vliegreizen aanbieden, voelen we dat als onze verantwoordelijkheid'', zegt directeur Jan de Ridder van Sawadee. ,,Te weinig klanten maakten bij hun boeking gebruik van de optie om hun CO2-uitstoot vrijwillig te compenseren. Dus nemen wij de kosten nu voor onze rekening.'' 

Voetafdruk

Quote

Te weinig klanten maakten bij hun boeking gebruik van de optie om hun CO2-uit­stoot vrijwillig te compense­ren. Dus nemen wij de kosten nu voor onze rekening

Jan de Ridder, directeur reisorganisatie Sawadee

Die variëren volgens hem van 5 euro voor Europese vakanties tot 10 euro per persoon voor een reis naar Nieuw-Zeeland. Het exacte bedrag berekenen de reisorganisaties met een online calculator, die door brancheorganisatie ANVR en toerismehogeschool NHTV is ontwikkeld. De 'voetafdruk' van verschillende transportopties, 750.000 accommodaties en allerlei excursies en activiteiten is daarin verwerkt. 

Het compensatiegeld gaat naar een Zwitserse milieuorganisatie, de
South Pole Group. Die voert projecten uit om CO2-uitstoot te verminderen, zoals het verspreiden van energiezuinige kooktoestellen in Ghana en de aanleg van een zonnepark in Thailand. Die kosten - in het geval van Sawadee ongeveer een ton per jaar - gaan voor reisorganisaties af van hun winst.

Vliegtuig of trein

Dat reisaanbieders de verantwoordelijkheid voor vervuiling niet langer bij hun klanten neerleggen, is een goede eerste stap om de ecologische voetafdruk van toerisme te verkleinen, zegt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan de NHTV. 
Toerisme is nu al verantwoordelijk voor ruim 5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat aandeel groeit rap omdat steeds meer mensen naar het buitenland op vakantie gaan. Sinds 2000 is het aantal internationale toeristen in de wereld bijna verdubbeld. 

De inspanningen van tien kleine Nederlandse reisorganisaties  om de vakantievoetafdruk te verkleinen, zijn daarbij een druppel op een gloeiende plaat. Grote spelers als TUI en Corendon doen nog niet mee. Al verwacht brancheorganisatie ANVR dat andere reisorganisaties snel het goede voorbeeld zullen volgen, zegt woordvoerster Mirjam Dresmé. ,,Bovendien: de CO2-uitstoot berekenen en compenseren is één ding, maar vervolgens zullen ze die ook moeten verminderen. Daar hoort ook bij dat ze klanten helpen om bewustere keuzes te maken. Wil je reizen met vliegtuig of trein, slapen in een hotel dat rekening houdt met zijn omgeving?''

In  de praktijk is dat echter nog niet zo makkelijk, zegt De Ridder van Sawadee. ,,Wij kunnen niet zomaar vluchten schrappen. Je kunt niet met de trein door heel China reizen, en mensen willen in drie weken toch zoveel mogelijk van het land zien.'' 

Klimaatakkoord van Parijs

Quote

Met alleen het compense­ren van CO2-uit­stoot los je het klimaatpro­bleem niet op. Het aantal vliegrei­zen groeit te snel

Paul Peeters, onderzoeker duurzaam toerisme NHTV

Toch is het onvermijdelijk dat reisorganisaties én reizigers milieubewustere keuzes gaan maken, zegt onderzoeker Peeters. ,,Met alleen het compenseren van CO2-uitstoot los je het klimaatprobleem niet op. Daarmee verzeker je je ervan dat iemand ergens anders in de wereld iets doet waardoor de CO2-uitstoot omlaag gaat. Maar het aantal vliegreizen groeit zo snel, dat we die in de toekomst niet meer op andere plekken kunnen compenseren. De afspraken van het Klimaatakkoord van Parijs dreigen daardoor onhaalbaar te worden. Daar komt bij dat de daadwerkelijke kosten van klimaatverandering veel hoger liggen dan de prijs die nu voor CO2 moet worden betaald.'' 

Daarom zullen we toch moeten nadenken of we écht steeds vaker moeten willen vliegen, zegt hij, én steeds verder weg. ,,Moeten we echt voor 200 euro naar New York willen vliegen? We hoeven niet thuis te blijven, maar voor het klimaat maakt het nogal een verschil of je een weekendje New York of Brugge boekt.''