Vuurwerk boven vakantie-eiland Madeira.
Volledig scherm
Vuurwerk boven vakantie-eiland Madeira. © afp

Reisbranche bezorgd over komend jaar

De Nederlandse reisbranche zit midden in een storm en kijkt bezorgd vooruit naar de rest van het jaar. Dat zei ANVR-voorzitter Steven van der Heijden vandaag op de nieuwjaarsbijeenkomst van de koepelorganisatie voor de reiswereld.

Vandaag werd ook bekend dat kartelwaakhond NMa een onderzoek naar prijsafspraken in de reisbranche staakt. 'Voor mij en veel van mijn collega's een van de meest vernederende ervaringen in mijn loopbaan', aldus Van der Heijden.

Het voorzichtige optimisme dat er bij de reisbedrijven aan het begin van het afgelopen jaar nog was, is inmiddels omgeslagen in bezorgdheid, stelde de ANVR-voorman. 'De samenloop van omstandigheden waar we ons nu in bevinden, is slecht nieuws voor de reisbranche.' Daarmee doelde hij op de matige vooruitzichten voor de economische groei, de niet zo rooskleurige ontwikkeling van de koopkracht en het daarmee samenhangende lage consumentenvertrouwen.

Paar dubbeltjes
Vooral dat laatste baart de branche zorgen. 'Wij zien graag consumenten die vroegtijdig, lang van tevoren bereid zijn hun vakantiereis te boeken en daarbij niet op een paar dubbeltjes letten', zei Van der Heijden. Waar hij aan toevoegde dat dit ook de zakenreiziger betreft, maar die laat het juist weer wat vaker afweten.
Bovendien kampt de reiswereld met een 'gehavend vakantiebestemmingenpalet'. Noord-Afrika heeft nog steeds bij grote groepen toeristen afgedaan als vakantiebestemming. En ook Griekenland wordt niet meer zo sympathiek bevonden als weleer. Daar komt nog een sterker wordende dollar bij. 'Een duurdere dollar en dure olie zorgen voor hogere prijzen van veel vakanties, voornamelijk vliegvakanties en dan vooral naar landen buiten de eurozone.'

Dat effect treedt wel verlaat op, doordat de risico's op korte termijn zijn afgedekt. 'Al met al kan het niet anders dan dat de consument de neiging heeft om later te boeken', zei Van der Heijden. Terwijl het volgens de reisbranche juist wijsheid zou zijn om wel vroeg te boeken. Nu worden de hoge kortingen gegeven. Om meer mensen over de streep te trekken, buitelen de reisorganisaties over elkaar heen met flexibele omboekgaranties en speciale pakketten.

  1. Bizar jubileum: Bijenkorf bestaat 150 jaar, maar winkels zijn gesloten
    PREMIUM

    Bizar jubileum: Bijenkorf bestaat 150 jaar, maar winkels zijn gesloten

    De Bijenkorf, ’s lands laatste volledige warenhuis, bestaat dit jaar 150 jaar. Wat een groot winkelfeest had moeten worden, lijkt door de coronacrisis uit te draaien op een deceptie. Ga maar na: in de 150-jarige historie van de Bijenkorf is het nooit eerder voorgekomen dat de winkels zo lang dicht waren. ,,We zijn één keer een halve dag gesloten geweest tijdens de februaristaking in 1941’’, aldus een woordvoerder.
  2. Privacybaas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensgevaarlijk wat er gebeurt’
    PREMIUM
    Interview

    Privacy­baas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensge­vaar­lijk wat er gebeurt’

    Over de hele wereld nemen overheden vergaande maatregelen om corona onder de duim te krijgen. Daarbij wordt de inzet van digitale middelen als drones, camera’s, gezondheidsapps en telecomdata niet geschuwd. Ook in Nederland. Privacybaas Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens houdt het scherp in de gaten. ,,Fantastisch aan de ene kant wat technologie ons brengt, maar aan de andere kant is het levensgevaarlijk dat wat er gebeurt.”