Volledig scherm
Een favoriete bezigheid van veel gepensioneerden: fietsen. © anp

Reissector sterk in de lift dankzij 65-plussers

De reissector doet goede zaken: er worden meer reizen geboekt en er wordt méér geld aan uitgegeven. Die groei komt voor een belangrijk deel op het conto van de 65-plussers.

Wie denkt dat gepensioneerden vooral van bootvakanties houden en liefst overwinteren aan de Spaanse costa’s, moet nodig zijn beeld bijstellen. Volgens een onderzoek van ABN Amro zijn de senioren reislustig en komen ze graag op nieuwe plekken.

Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm van de senioren is het zogeheten 'multi-generatiereizen', oftewel: op reis gaan met kinderen en kleinkinderen. 

,,De huidige 65-plussers zijn welvarender, vitaler en mobieler dan ooit en daarom zijn ze een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector”, schrijft het Economisch Bureau van ABN Amro in het nieuwste onderzoek Vijftig tinten grijs op reis.

Dat gepensioneerden dol zijn op vakanties, bevestigen de cijfers in dat onderzoek: de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep met 13 procent. Ook laten de senioren hun geld graag rollen tijdens die vakanties. Tijdens korte trips geven ze ruim een kwart meer uit dan de jongere vakantiegangers.

Half miljard 

Van de reislustige gepensioneerden profiteert de reissector flink, aldus het ABN-rapport. De omzet van de reisindustrie steeg tot en met het derde kwartaal 2017 met liefst 13,3 procent. Ook voor dit jaar zijn de vooruitzichten goed. Er zijn ruim 8 procent méér reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral door senioren, zo blijkt. 

Voor reisondernemingen ziet de toekomst er al met al zonnig uit: de verwachting van ABN is dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties de komende vijf jaar met een half miljard euro zullen stijgen. Dat is een stijging van bijna 100 miljoen euro per jaar. Toch is waakzaamheid geboden, waarschuwt ABN Amro. Nu al boekt 22 procent van de gepensioneerden zijn reis online en de verwachting is dat steeds meer gepensioneerden dat zullen doen. 

,,Er is concurrentie van private vakantiehuizen en van bestemmingen die direct worden geboekt. Daarnaast laten partijen als Google en Airbnb zich gelden. Door gericht te investeren in nieuwe bestemmingen, mobiliteit en communicatie vergroten reisagenten hun toegang tot een interessante doelgroep.” 

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (56%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (44%)
25627 stemmen