Volledig scherm
© ANP

‘Reizigers moeten direct gecompenseerd worden bij vertragingen’

De Europese Rekenkamer pleit voor automatische compensatie bij vertraging van vliegtuig, trein, bus of boot, zodat passagiers er niet zelf achteraan hoeven. Als gedupeerde reizigers al de weg weten te vinden om schade te claimen, dan moeten ze daar vaak erg veel moeite voor doen, stellen de rekenmeesters in een rapport over passagiersrechten in de EU.

De rekenkamer noemt het Europese compensatiesysteem ‘onbetwistbaar’ en ‘uniek in de wereld’, maar veel reizigers zijn onwetend en profiteren er niet van. Daarom pleit de rekenkamer voor een bewustwordingscampagne. Ook moet het voor reizigers makkelijker worden om schadevergoeding te claimen bij vertragingen, schade aan bagage en ander reisleed. 

De administratieve rompslomp voor zowel de vervoerders als gedupeerde passagiers die hun verhaal willen halen, is groot. Verder willen de rekenmeesters dat er meer samenhang komt tussen de verschillende vervoerssectoren. Ook moeten de procedures transparanter. 

Zo kunnen op sommige punten regels verschillend worden geïnterpreteerd terwijl verschillende uitzonderingen het dekkingsbereik beperken. Tot slot moet de Europese Commissie meer bevoegdheid krijgen om toe te zien op handhaving van de regels.

De rekenkamer deed in tien lidstaten, waaronder Nederland, onderzoek naar de werking van de passagiersrechten en ondervroeg gedupeerde reizigers naar hun ervaringen met het systeem.