Volledig scherm
© anp

Reizigers: niets verbeterd aan bomvolle treinen

Volgens reizigers die de Nederlandse Spoorwegen hebben aangeklaagd wegens overvolle treinen, zitten de treinen nog steeds bomvol. Bijna 70 procent van de reizigers die de NS hebben aangeklaagd wegens te volle treinen, merkt niks van de maatregelen die zijn getroffen om wat lucht te scheppen in de drukke spitsen.

Quote

Iets wat je belooft kun je niet vanaf dag één realiseren

Eric Trinthamer, woordvoerder NS

17 procent van de ondervraagden constateert dat het is verbeterd, tegen 13 procent die juist vindt dat de situatie er nog slechter op is geworden. Dat blijkt uit een enquête van het AD en ConsumentenClaim onder ruim 2200 reizigers. Van de reizigers die te kampen hebben met drukte begint nu zo'n 40 procent soms later, eenderde werkt af en toe thuis en 22 procent pakt in plaats van de trein wel eens de auto.

NS-topman Roger van Boxtel zei 22 december dat er 'een uiterste krachtsinspanning wordt geleverd' om de volle treinen aan te pakken. De NS kondigde aan bussen en de oude stoptrein Mat '64, ook wel 'apekop'  genoemd, weer in te zetten. De eerste klas in sprinters zou worden omgebouwd tot tweede klas en het eigen personeel zou buiten de spits gaan reizen.

'Te vroeg' 
De NS noemt het nu nog 'te kort dag' om de effecten te evalueren. ,,Wij hebben met staatssecretaris Dijksma afgesproken dat we dat in maart doen,'' stelt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Volgens de NS zijn nog niet alle maatregelen getroffen. ,,Iets wat je belooft kun je niet vanaf dag één realiseren,'' zegt Trinthamer.