Run op fiets van de zaak
Nederland haast zich de longen uit het lijf om nog een fiscaal aantrekkelijke fiets van de zaak te bemachtigen. De tweewielers die in het kader van het Nationale Fietsplan worden gekocht, zijn bijna niet aan te slepen. De gunstige fiscale regeling vervalt per 31 december.
Delen per e-mail
Deze maand zien we een stijging van tussen de 200 en 300 procent vergeleken met vorig jaar. Je moet dan denken aan duizenden fietsen meer.
,,Vooral november is een gekkenhuis,'' vertelt directeur Bob Dijksma van Nationale Fiets Projecten (NFP). Dit verzorgt de voordelige fiets van de baas voor 5000 werkgevers in ons land, waaronder grote jongens als IKEA, HEMA, V&D, ziekenhuizen en zorginstellingen. Een dag of 10 geleden moest NFP zes man extra inhuren, omdat aanvragen bleven liggen, aldus Dijksma. En het jaar is nog niet eens om.
'Duizenden fietsen meer'
,,Deze maand zien we een stijging van tussen de 200 en 300 procent vergeleken met vorig jaar. Je moet dan denken aan duizenden fietsen meer. In oktober lag het percentage op 60 procent. In september op 25 procent. Sinds de zomer zien we al een toename.''
Jaarlijks worden, volgens schattingen van de Bovag en ANWB, 200.000 bedrijfsfietsen gekocht. NFP-directeur Dijksma schat dat het aantal dit jaar uiteindelijk zal uitkomen tussen de 220.000 en 230.000 stuks.
Ook voor de broers Alfred en Raymond van der Heiden zijn het drukke en vooral financieel gunstige tijden. Zij zijn eigenaar van het fietsenmerk BSP, dat ze 10 jaar geleden van hun vader hebben overgenomen. Hij was 30 jaar geleden begonnen op een zolderkamertje, in het Utrechtse Houten. BSP staat bekend om zijn hippe en trendy stadsfietsen. Prijsklasse: tussen de 400 en 700 euro.
Vanuit het centrale magazijn op bedrijventerrein Overvecht in Utrecht rijden de bestelbussen al weken af en aan. Alfred van der Heiden: ,,We hadden rond deze periode wel een piek verwacht, maar we hadden niet gedacht dat het zo extreem zou zijn. Bij ons is het half oktober begonnen. We leveren nu honderden fietsen per dag af.''
Keerzijde
Keerzijde van de topdrukte is dat de levertijden van de fietsen inmiddels langer zijn geworden. Sommige modellen zijn in een bepaalde kleur ook niet meer leverbaar voor 31 december, aldus Alfred van der Heiden.
Normaal ziet BSP in het voorjaar en in het najaar een piek in de verkopen. Alfred van der Heiden: ,,Nu zet deze door. Dat komt ook door het lekkere weer en doordat de fiets populair is geworden, maar dit zijn niet de enige redenen voor onze omzetstijging.''
BSP heeft meerdere werkplaatsen, waar de fietsen in elkaar worden gezet. Het bedrijf huurt extra personeel in om de fietsen op tijd klaar te krijgen. In het magazijn in Overvecht zijn nog altijd extra handen nodig.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen. -
PREMIUM
Fraudeurs worden steeds slimmer: ‘Ze komen nu zelfs aan huis’
Criminelen vinden steeds weer nieuwe manieren om klanten van banken op te lichten. De banken worstelen nog met de juiste aanpak. Vorig jaar bedroeg de schade van fraude en oplichting bijna 50 miljoen euro. In 2019 was dat nog geen 17 miljoen euro. Vooral telefoonspoofing is sterk in opkomst. -
Sterkere economische groei in Nederland door coronasteun VS
Doordat de wereldeconomie dit jaar aanzienlijk harder aantrekt dan gedacht, is er ook in Nederland meer economische groei mogelijk. Dat voorspelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF), dat zijn ramingen mondiaal en ook voor Nederland heeft opgekrikt. -
ABN Amro stapt (nog) niet naar de rechter om miljoenenclaims woekerrentes
ABN Amro stapt op dit moment toch niet naar de rechter over een mogelijke miljoenenclaim tegen de bank vanwege ‘woekerrentes’ op kredieten, zei Stef Smit van de Consumentenbond zaterdag in het tv-programma Kassa. -
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik.
-
Waarde sneakerbeurs StockX naar 3,8 miljard dollar
Sneakermarktplaats StockX heeft 255 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Daarmee is het Amerikaanse bedrijf, met ook een vestiging in Eindhoven, nu 3,8 miljard dollar waard. Omgerekend is dat 3,2 miljard euro. StockX zou zich voorbereiden op een beursgang die mogelijk later dit jaar al plaatsvindt. -
Toch samen tijdens de lockdown: zo spreek je online af in virtual reality
Nu de lockdown zich nog langer uit lijkt te strekken, beginnen we de sociale uitjes steeds erger te missen. Een uitgelezen moment om in virtual reality te duiken, want met een vr-bril kun je elkaar toch ontmoeten, zonder risico op een coronabesmetting. -
PREMIUMinterview
Elektrische auto blijft voorlopig duur. Aldus Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld
Volgens de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, is het onmogelijk om de elektrische auto op korte termijn net zo goedkoop te maken als een benzineauto. ‘Zolang er niet genoeg batterijen leverbaar zijn, blijven elektrische auto’s duur', zegt de Europese topman Johan van Zyl in een interview met deze site.