Volledig scherm
Alfred (links) en Raymond van der Heiden van BSP kunnen de vraag amper bijbenen. © Ruud Voest

Run op fiets van de zaak

Nederland haast zich de longen uit het lijf om nog een fiscaal aantrekkelijke fiets van de zaak te bemachtigen. De tweewielers die in het kader van het Nationale Fietsplan worden gekocht, zijn bijna niet aan te slepen. De gunstige fiscale regeling vervalt per 31 december.

Quote

Deze maand zien we een stijging van tussen de 200 en 300 procent vergeleken met vorig jaar. Je moet dan denken aan duizenden fietsen meer.

Directeur Bob Dijksma van Nationale Fiets Projecten (NFP)

,,Vooral november is een gekkenhuis,'' vertelt directeur Bob Dijksma van Nationale Fiets Projecten (NFP). Dit verzorgt de voordelige fiets van de baas voor 5000 werkgevers in ons land, waaronder grote jongens als IKEA, HEMA, V&D, ziekenhuizen en zorginstellingen. Een dag of 10 geleden moest NFP zes man extra inhuren, omdat aanvragen bleven liggen, aldus Dijksma. En het jaar is nog niet eens om.

'Duizenden fietsen meer'
,,Deze maand zien we een stijging van tussen de 200 en 300 procent vergeleken met vorig jaar. Je moet dan denken aan duizenden fietsen meer. In oktober lag het percentage op 60 procent. In september op 25 procent. Sinds de zomer zien we al een toename.''

Jaarlijks worden, volgens schattingen van de Bovag en ANWB, 200.000 bedrijfsfietsen gekocht. NFP-directeur Dijksma schat dat het aantal dit jaar uiteindelijk zal uitkomen tussen de 220.000 en 230.000 stuks.

Ook voor de broers Alfred en Raymond van der Heiden zijn het drukke en vooral financieel gunstige tijden. Zij zijn eigenaar van het fietsenmerk BSP, dat ze 10 jaar geleden van hun vader hebben overgenomen. Hij was 30 jaar geleden begonnen op een zolderkamertje, in het Utrechtse Houten. BSP staat bekend om zijn hippe en trendy stadsfietsen. Prijsklasse: tussen de 400 en 700 euro.

Vanuit het centrale magazijn op bedrijventerrein Overvecht in Utrecht rijden de bestelbussen al weken af en aan. Alfred van der Heiden: ,,We hadden rond deze periode wel een piek verwacht, maar we hadden niet gedacht dat het zo extreem zou zijn. Bij ons is het half oktober begonnen. We leveren nu honderden fietsen per dag af.''

Keerzijde
Keerzijde van de topdrukte is dat de levertijden van de fietsen inmiddels langer zijn geworden. Sommige modellen zijn in een bepaalde kleur ook niet meer leverbaar voor 31 december, aldus Alfred van der Heiden.

Normaal ziet BSP in het voorjaar en in het najaar een piek in de verkopen. Alfred van der Heiden: ,,Nu zet deze door. Dat komt ook door het lekkere weer en doordat de fiets populair is geworden, maar dit zijn niet de enige redenen voor onze omzetstijging.''

BSP heeft meerdere werkplaatsen, waar de fietsen in elkaar worden gezet. Het bedrijf huurt extra personeel in om de fietsen op tijd klaar te krijgen. In het magazijn in Overvecht zijn nog altijd extra handen nodig.