Volledig scherm
PREMIUM
© REUTERS

Ryanair wil de goedkoopste zijn, dus zoekt het de randjes op

Ryanair zit weer eens in de knel. Medewerkers klagen, staken en dreigen de vakantieplannen van miljoenen Europeanen in de war te schoppen. Met een verdeel-en-heersstrategie probeert Ryanair zijn medewerkers onder de duim te houden. Topman Michael O’Leary wil best een hork zijn, als zijn vliegmaatschappij maar de goedkoopste blijft. 

Maar hoever kan Ryanair gaan? Het is een vraag waar het bedrijf zelf misschien nog wel het meest benieuwd naar is. Gisteren verscheen een persbericht van de Ierse prijsvlieger, die de laatste weken weer eens negatief het nieuws beheerst. Onderwerp: de nieuwe vervoerscijfers. Ze zullen in hun vuistje hebben gelachen, in Ierland, toen ze op de verzendknop drukten. In juli vervoerde het bedrijf namelijk 13,1 miljoen passagiers, en dat zijn er 4 procent meer dan in dezelfde maand van 2017. 

Waar zijn ze nou, die klanten die in september 2017 nog beweerden dat ze nooit meer met Ryanair zouden vliegen? Toen maakte het Ierse bedrijf een soortgelijke crisis door als nu. Personeelstekorten zorgden ervoor dat ruim twintigduizend vluchten uitvielen. De reizigers die daar de dupe van waren, werden niet echt heel goed bijgestaan, om het netjes uit te drukken. ‘Nooit meer Ryanair!’, riepen ze in koor op sociale media.