Sapje Healthy People is meest misleidende product van 2016

Het sapje Healthy People Blauwe bosbes en framboos is gekozen tot het 'Gouden Windei', het meest misleidende product van 2016. Volgens voedselwaakhond foodwatch bestaat de drank vooral uit goedkope appel- en druivensap en bevat het slechts 12 procent bosbes en 1 procent framboos.

De zeven meest misleidende producten van 2016

#1: Healthy People Blauwe bosbes en framboos vruchtendrank
#2: Red Bull energy drink
#3: Optimel Griekse stijl drinkyoghurt honing en walnoot smaak
#4: Jupiler Alcoholvrij bier
#5: YumEarth Vitamin C drops
#6: Aldi Gedroogde kokos
#7: Jumbo Volkoren knäckebröd

Van de 24.000 mensen die aan de publieksverkiezing van het Gouden Windei hebben meegedaan, stemde 36 procent voor Healthy People. Foodwatch maakte de uitslag vandaag bekend in het programma Radar van AVROTROS. Het sapje is helemaal niet zo 'healthy', aldus foodwatch. Volgens de voedselwaakhond bevat het drankje meer suikers dan Coca-Cola.

Gezondheidsrisico's
Red Bull is met 26 procent van de stemmen tweede geworden in de verkiezing. ,,Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje, terwijl kinderartsen juist bepleiten het drankje achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico's zijn bij gebruik tijdens het sporten'', aldus foodwatch.

De Griekse stijl drinkyoghurt van Optimel met de smaak honing/walnoot werd derde. Volgens foodwatch bevat het dankje geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: Griekse yoghurt, honing en walnoot.

De volkoren knäckebröd van de Jumbo eindigde op plek zeven. Jumbo heeft tijdens de verkiezing al beloofd het gehalte volkorenmeel in haar product te verhogen van 41% naar 59%.

Zeven genomineerden
Voor de verkiezing van het meest misleidende product waren er zeven genomineerden. Vorig jaar kregen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn de meeste stemmen. In 2015 won een andere vruchtendrank de prijs, namelijk Capri-sun van Coca-Cola.