'Schiphol moet dip aankunnen'
Twee dagen na de chaos heeft Schiphol nog geen verklaring voor het falen van de ict-systemen. De kritiek op het bedrijf groeit: ,,Het moet zo'n dip kunnen opvangen.''
Delen per e-mail
Ruim veertig vluchten werden zondagochtend geannuleerd. De rijen in de terminals waren langer dan 100 meter. De opritten naar de luchthaven werden afgesloten, passagiers liepen met hun bagage over de vluchtstrook. Duizenden vakantiegangers konden niet vertrekken of gingen vertraagd op weg naar hun bestemming.
Maar gistermiddag, bijna 40 uur nadat Amsterdam-Zuidoost en het nabijgelegen Schiphol werden getroffen door een grote stroomstoring, kwam de luchthaven nog steeds niet verder dan een algemene verklaring: ,,Er was een tijdelijke stroomstoring waardoor systemen uitvielen. We zijn direct gestart met een intern onderzoek. Daarnaast laten we ook een onafhankelijk onderzoek uitvoeren door een externe partij.''
Wanneer dat interne onderzoek is afgerond en wie dat externe onderzoek gaat doen, is nog niet bekend. Ondertussen komt de luchthaven steeds meer onder vuur te liggen. Netbeheerder Tennet stelt dat 'bedrijven een spanningsdip in het elektriciteitsnetwerk moeten kunnen opvangen'. Anonieme experts stellen in De Telegraaf dat het ict-netwerk op Schiphol verouderd is en last heeft van achterstallig onderhoud. De luchthaven wil er niet op reageren.
Even knippert
Dergelijke dips komen geregeld voor. Een bedrijf zou dat moeten kunnen opvangen
Bekend is dat de stroomstoring in de nacht van zaterdag op zondag niet Schiphol zelf trof, maar 18.000 huishoudens in Amsterdam-Zuidoost. Dergelijke storingen gaan vaak wel gepaard met een 'spanningsdip' op andere delen van het netwerk. ,,Dat kan een milliseconde zijn. Thuis merk je dan dat de lamp even knippert'', zegt een woordvoerder van netwerkbeheerder Tennet. ,,Dergelijke dips komen geregeld voor. Een bedrijf zou dat moeten kunnen opvangen.''
De meeste bedrijven in de regio konden dat ook. Op Schiphol sloegen daarentegen meerdere systemen af. Het opnieuw opstarten van het check-insysteem duurde uren. In de vertrekhallen ontstond chaos. Het was de vierde keer in nog geen anderhalf jaar dat vluchten moesten worden afgeblazen omdat er storingen waren in computersystemen. Twee keer bij de luchtverkeersleiding, een keer bij IT-gigant Amadeus en deze keer vanwege een stroomstoring.
De impact van de storing van zondag was dusdanig dat de noodstroomvoorziening op de luchthaven in werking trad. Dat lijkt de luchthavensystemen te hebben ontregeld. Maar even verderop, op Schiphol-Oost bij de Luchtverkeersleiding Nederland, was geen vuiltje aan de lucht.
De luchthaven had nog zo bezworen dat dit jaar geen passagiersinfarct zou ontstaan, door maximale inzet van personeel. Maar de infrastructuur lijkt daarbij te zijn vergeten.
Onbetaalbaar
De vorige keer dat de luchthaven plat ging door een storing - bij Amadeus, waar Schiphol niks aan kon doen - klonk in Den Haag de roep om de luchtvaartsector onder de paraplu te brengen van de 'netwerk- en informatiebeveiligingsrichtlijn' die bedrijven met essentiële dienstverlening een zorgplicht oplegt 'betreffende de continuïteit van hun dienstverlening'.
Dat zegde toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma van Luchtvaart ook toe. De daarbij behorende maatregelen lijken op Schiphol nog niet te zijn afgerond.
Ook Tennet krijgt kritiek. Na een desastreuze storing in Diemen in 2015, die de hele regio trof, kapittelde waakhond ACM de hoogspanningsleverancier. Die moet van de toezichthouder alle systemen dubbel uitvoeren, iets wat Tennet onnodig en onbetaalbaar vindt.
Advies: 'Altijd een claim indienen'
Passagiers die door de problemen op Schiphol meer dan drie uur later op hun eindbestemming zijn gearriveerd, kunnen een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Maar of zij geld gaan zien, is onduidelijk. ,,Het is overmacht'', zegt een KLM-woordvoerster.
Passagiers hebben volgens de Europese regelgeving bij fikse vertragingen en annuleringen in sommige gevallen recht op een vergoeding. Volgens EU-regels moeten de luchtvaartmaatschappijen tot 600 euro vergoeding betalen als vluchten meer dan drie uur vertraagd zijn. Bij buitengewone omstandigheden, zoals slecht weer, gaat die vlieger echter niet op.
Overmacht
Ook directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim spreekt van overmacht voor Schiphol. Zijn organisatie helpt vliegtuigpassagiers op basis van no cure, no pay bij het indienen van een claim. Altijd doen, adviseert claimbureau EUclaim gedupeerde passagiers. Hij accepteert echter zelf geen claims van voor 12.00 uur zondagmiddag. Bij fikse vertragingen vanaf 12.00 uur neemt EUclaim wel weer claims aan. ,,Dat zal een na-ijleffect zijn, maar dat is een risico voor de luchtvaartmaatschappij. Het incident was toen voorbij.''
KLM houdt in het midden of het een claim indient bij Schiphol. De luchtvaartmaatschappij heeft reizigers kosteloos omgeboekt en hotels vergoed van passagiers die achterbleven. KLM wacht het onderzoek naar de oorzaken af voordat het besluit of het de miljoenenschade zal claimen.
Zondag was de chaos groot op Schiphol:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Horeca blij dat avondklok niet geldt voor maaltijdbezorgers
De horecabranche is blij dat maaltijdbezorgers uitgezonderd worden van de door het kabinet beoogde avondklok. Dat laat voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) weten. Hij hoopt daarbij dat de aanscherping van de maatregelen het mogelijk maakt dat de regels snel weer versoepeld kunnen worden. -
PREMIUM
Video Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen
Er komt een onderzoek naar een hyperloopnetwerk voor goederen in de Randstad. Vracht moet in de toekomst vanuit de Rotterdamse haven naar het Westland of naar Schiphol met grote snelheid worden vervoerd in lange buizen. Overheidsinstanties en bedrijven hebben daarvoor een convenant getekend. -
PREMIUM
Dicht door corona: dit krijg je wel of niet terug van je abonnement
We konden afgelopen jaar nauwelijks gebruikmaken van ons sportschoolabonnement, de museumkaart en andere tickets, maar betaalden er wel voor. Soms kun je het geld terugkrijgen, als je dat wilt tenminste. -
Koopkrachtberekenaar Het eerste loonstrookje van 2021, valt het mee of tegen? Bereken het hier
Het eerste loonstrookje van 2021 komt volgende week. Er is volgens het Nibud een bescheiden koopkrachtstijging van 1 procent. Maar achter de cijfers zit vooral veel onzekerheid. Het Nibud maakt zich zorgen over hoe huishoudens het financieel gaan redden in 2021. -
PREMIUM
Extra aflossen op je hypotheek: doen of niet?
Nederlandse huishoudens hebben gemiddeld zo’n 40.000 euro spaargeld. Door de lage rente levert dat vrijwel niets op. Wel betalen we duizenden euro's per jaar aan rente voor onze hypotheek. Aflossen lijkt dus verstandig.
-
Mercedes-Benz EQA: elektrisch ‘instapmodel’ kost 49.995 euro en haalt ‘straks meer dan 500 kilometer’
Ook Mercedes-Benz meldt zich op het strijdveld vol compacte elektrische auto’s. De nieuwe EQA is de ‘batterijbroer’ van de bestaande GLA: hij komt al in de lente, kost minimaal 49.995 euro en krijgt later ‘een speciale versie die meer dan 500 kilometer per laadbeurt haalt’. -
DHL opent pakketpunten in 250 Hema-winkels
Hema en DHL openen morgen in ruim 250 winkels een DHL-pakketpunt om de toenemende druk op de pakketdienst te verlichten. Sinds de lockdown wordt er extreem veel online besteld, waardoor er ook meer pakketpunten nodig zijn om de toegenomen vraag aan te kunnen. -
Koopwoningen in jaar tijd ruim 8 procent duurder
Bestaande koopwoningen waren in december 8,3 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder. In heel 2020 stegen de woningprijzen met bijna 8 procent. Dat komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster. Daaruit blijkt ook dat het aantal transacties toenam.