Volledig scherm
© anp

Schiphol stapt volledig over op Nederlandse windstroom

De stroom die de luchthavens van de Schiphol Group verbruiken is vanaf volgend jaar volledig groen, en nog van Nederlandse bodem ook. Eneco, de leverancier, had nog nooit zo’n grote klant die volledig op 'Hollandse wind' overstapt. 

De eerste twee jaar is de elektriciteit deels nog afkomstig van bestaande windparken, vanaf 2020 wordt alleen nog vanuit nieuwe windparken geleverd. Het contract dat beide partijen sloten is vijftien jaar geldig. Ook de andere vliegvelden die bij de Schiphol Group horen – Eindhoven, Rotterdam-Den Haag en Lelystad – vallen onder de overeenkomst.

De afspraak is om meerdere redenen speciaal. Nog nooit had Eneco zo’n grote klant die alleen maar Nederlandse groene stroom afneemt. Schiphol verbruikt 200 Gigawattuur per jaar, een hoeveelheid die vergelijkbaar is met het verbruik van een stad met 100.000 inwoners, Delft of Venlo bijvoorbeeld. Bovendien geeft de lange looptijd van het contract Eneco de zekerheid die nodig is om te investeren in megawindparken. Het energiebedrijf is onder meer partij in de parken die de komende jaren voor de Zeeuwse kust worden gebouwd.

NS

Eerder sloot de Rotterdamse leverancier ook al een grote deal met de NS, dat zijn treinen sinds begin dit jaar op groene stroom laat rijden. Qua verbruik is de NS nog veel groter dan Schiphol. Vijf keer zo groot ongeveer, omdat ook alle treinen - in tegenstelling tot vliegtuigen - op elektriciteit draaien. De stroom van de NS is echter niet geheel Nederlands. Een deel komt uit het buitenland. Dat is bij Schiphol en de andere luchthavens niet zo.

Quote

Het is voor de energie­tran­si­tie cruciaal dat het bedrijfsle­ven – veruit de grootste verbruiker – verduurza­ming omarmt

Jeroen de Haas, Eneco

Grootste stroomverbruiker op vliegvelden is de airco voor de terminals. ,,Daarnaast gaat veel stroom naar verlichting”, zegt Jos Nijhuis, directeur van de luchthavengroep. ,,Ook steeds meer voertuigen zijn bij ons elektrisch.”

Pionier

Eneco-directeur De Haas noemt Schiphol ‘een pionier’, en dat soort bedrijven is volgens hem broodnodig. ,,Het is voor de energietransitie cruciaal dat het bedrijfsleven – veruit de grootste verbruiker – verduurzaming omarmt.”

Beide partijen kiezen er bewust voor om zo snel als mogelijk, vanaf 2020 dus, alleen nog maar stroom van nieuwe parken te gebruiken. Daardoor onttrekt Schiphol geen stroom van het bestaande duurzame energienetwerk en leidt de deal daadwerkelijk tot een toename van het aanbod van groene stroom in Nederland.

Volledig scherm