Volledig scherm

Sint helpt supermarkten aan recordomzet

De sinterklaasomzet van de supermarkten komt uit op een recordbedrag van 754 miljoen euro. Dat is 5,4 procent hoger dan de 715 miljoen die vorig jaar in de periode rond 5 december werd behaald. 

Veel Nederlanders grijpen Sinterklaas aan om het thuis extra gezellig te maken, concludeert een tevreden Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). De koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven spreekt van ‘een mooi begin van de decembermaand’ en heeft goede hoop dat rond de kerstperiode nieuwe records worden gebroken.

Wat het dit jaar (net als voorgaande jaren) erg goed doet, zijn de sinterklaaslekkernijen pepernoten en chocoladepepernoten. Ook gevulde speculaas, speculaasbrokken en chocoladeletters gaan als een trein. Bij chocoladeletters zijn de smaakletters dit jaar bijzonder in trek, vooral de smaken als melk-stroopwafel, melk-pecan-karamel-zeezout én wit-kruidnoten zijn volgens het CBL niet aan te slepen. De koepel vertegenwoordigt 4300 supermarkten, waar dagelijks 4 miljoen consumenten boodschappen doen.

Vlag 

Niet alleen bij de supermarkten kan de vlag uit, de retailers hebben sowieso goede zaken gedaan de afgelopen weken. In de vijf weken voorafgaand aan 5 december heeft de goedheiligman 340,9 miljoen besteed aan cadeaus, aldus een onderzoek onder de leden van Thuiswinkel.org.

In de eerste negen maanden van 2018 besteedden Nederlandse consumenten gemiddeld 243,5 miljoen euro per week. In de periode tussen 1 november en 5 december wordt er mede dankzij Sinterklaas per week gemiddeld 311,7 miljoen via internet uitgegeven aan producten en diensten. Wel hebben Singles Day en het Black Friday-weekend (inclusief Cyber Monday) de resultaten omhoog gekrikt, waardoor niet helemaal duidelijk is voor welke gelegenheid de cadeaus zijn aangeschaft.