Volledig scherm
© ANP

'Sluiten grenzen stort Europa in nieuwe recessie'

Vernieuwde grenscontroles storten Europa in een nieuwe recessie. Het sluiten van de binnengrenzen gaat 100 miljard euro per jaar kosten en het sterk van export afhankelijke Nederland wordt na Duitsland het grootste slachtoffer.

Quote

Wij betalen de rekening dubbel, omdat 70 procent van onze export binnen Europa blijft

Lambert van Nistelrooij (CDA)

Als grenscontroles in Europa weer structureel zouden worden ingevoerd, dan loopt de Duitse economie tot het jaar 2025 een schade op die varieert tussen de 77 en 235 miljard euro.

Volledig scherm
Op de A1 bij grensovergang de Lutte is de grenscontrole verscherpt

Dat blijkt uit een rapport van de studiedienst van het Europese Parlement, dat dinsdag openbaar wordt. Diverse lidstaten controleren nu hun binnengrenzen al, maar Brussel werkt ook plannen uit om die tijdelijke controles met 1,5 jaar te verlengen. Als dat gebeurt, loopt de intra-Europese handel met 10 tot 20 procent terug en krijgen belangrijke economische sectoren zoals transport en toerisme harde klappen. Hierdoor, en door externe tegenvallers als de groeivertraging in China, verdampt de groei en zit Europa in no time weer in de crisis van na 2008.

 ,,We wisten al dat de kosten van herinvoering van grenscontroles zeer fors waren. Uit dit rapport blijkt dat ze voor exportgerichte landen als Nederland zelfs funest zijn. Wij betalen de rekening dubbel, omdat 70 procent van onze export binnen Europa blijft,'' aldus CDA-Europarlementariër Lambert van Nistelrooij.

Hij waarschuwt dat landen die voor langere tijd grenscontroles herinvoeren (vanaf half mei, als de asielvloed dan niet is gestopt) 'dief van hun eigen portemonnee' zijn en pleit ervoor de asielcrisis zelf aan te pakken, zonder grenscontroles die de interne markt om zeep helpen.

Schijnoplossing
De totale verliespost waar het Europese rapport van spreekt, is er niet meteen. Die bouwt zich in de loop van de jaren op.

Volgens de Tweede Kamer bewijst het Europese rapport dat er snel iets moet worden gedaan om de vluchtelingencrisis een halt toe te roepen. ,,We kunnen de binnengrenzen alleen openhouden als we de buitengrenzen sluiten,'' zegt VVD-Kamerlid Anne Mulder. ,,Niemand wil kilometerslange files van vrachtwagens voor de grenzen. Dat is slecht voor iedereen.'' En PvdA'er Marit Maij meent: ,,Grenzen dicht is een schijnoplossing. Het vluchtelingenvraagstuk vraag om een Europese oplossing.'' Over wat die oplossing moet worden, steggelt Europa al tijden.

In de tussentijd sluit het ene na het andere land de binnengrenzen. Nederland voert sinds 2 weken weer extra grenscontroles uit, waarbij files worden gecreëerd om mensensmokkelaars makkelijker te kunnen oppakken. Branchevereniging TLN is blij dat de extra controles aan de Nederlandse grens vooralsnog mobiele controles betreffen, waarbij er af en toe een wagen uit wordt gepikt.

Quote

Een uur wachten kost 65 euro aan kosten voor arbeid en de truck

Bram van Tuyl

Wat kost een uur wachten?
Afgelopen week stuurde TLN samen met verladersorganisatie EVO en exporteursvereniging Fenedex een bezorgde brief naar Den Haag. Want op dichte grenzen zit ons exportland niet te wachten. Transportondernemer Bram van Tuyl, die vanuit het Gelderse Gameren koel- en vriestransporten de grens over stuurt, rekent het even voor. ,,Een uur wachten kost 65 euro aan kosten voor arbeid en de truck. We hebben dagelijks ongeveer 50 combinaties rondrijden. Als die allemaal een uur moeten wachten, kost dat dus ruim 3000 euro per dag."

Maatregelen
In de brief stellen de de ondernemersorganisaties ook maatregelen voor die het goederenvervoer veilig kunnen laten doorstromen. Voorbeelden: aparte rijstroken voor het vrachtverkeer, een vrije doorgang voor bedrijven die aantoonbaar zelf voorzorgsmaatregelen nemen en slimme infraroodscans. Het uiteindelijke ideaalbeeld is een waterdichte Europese buitengrens.