Stormloop op online
tweedehands kleding
Via United Wardrobe vliegen wekelijks duizenden tweedehands artikelen over de digitale toonbank: van gebruikte zonnebrillen, sneakers en jeans tot T-shirts. In drie jaar tijd is het al uitgegroeid tot een enorme ‘online kledingkast’ met zo’n 600.000 gebruikers in Nederland, België en Frankrijk.
Delen per e-mail
Een uitpuilende kledingkast? Via online kledingverkoopplaats United Wardrobe krijgen spullen een tweede leven. Volgens de oprichters is dit hét antwoord op niet-duurzame prijsvechters in de kledingbranche, zoals Primark en H&M. Maar of het héél duurzaam is..?
Waar vroeger tweedehands kleding werd geassocieerd met viezig of armoede, houden jonge meiden er tegenwoordig een heel andere mening op na. Het is trendy en hip: er is een levendige handel ontstaan in ‘oude’ modeartikelen.
Die gebruikers sloegen de afgelopen drie jaar voor 4,5 miljoen euro aan spullen in. Het werkt als volgt: kopers maken het aankoopbedrag over naar United Wardrobe. Zodra ze de kleding in huis hebben, maakt het platform 90 procent van het verkoopbedrag over aan de verkoper. Het platform houdt de overige 10 procent in als commissie.
Concurrent
De drie initiatiefnemers Thijs Verheul, Jules Berden en Thijs Slijkhuis verklaren het succes door de groeiende behoefte aan duurzame kleding. Het is hun bedrijfsmotto: snel geproduceerde, goedkope kleding die niet duurzaam is en van mindere kwaliteit de wereld uit te krijgen. ,,We willen een serieuze concurrent worden van ketens als H&M en Primark. Bij ons bieden verkopers spullen net wat goedkoper aan. Uiteindelijk is dan ook ons doel dat mensen eerst bij ons kijken en daarna eventueel pas naar Zara of Zalando gaan'', zegt Verheul.
Lees verder onder de foto
Fast fashion
Met het streven om dit jaar meer dan een half miljoen gebruikte kledingstukken te verhandelen, timmeren ze aardig aan de weg. Maar of het platform daadwerkelijk de zogeheten ‘fast fashion-beweging’ een slag kan toebrengen, is de vraag. Wie een blik werpt op de site, ziet meteen veel ongebruikte artikelen die rechtstreeks uit de H&M komen en waar het prijskaartje nog aan hangt. Soms een paar euro goedkoper dan wat er in de winkel voor is betaald.
Thijs Verheul: ,,Als kleding ongedragen in de kast komt te liggen, is dat niet duurzaam. Ook kleding die ongedragen wordt doorverkocht, is tweedehands. Het is bovendien een stuk duurzamer dan dat iemand een volledig nieuw kledingstuk koopt, dat nieuw is gemaakt en vervoerd.''
Verheul vindt dat het dragen van tweedehands kleding de nieuwe norm zou moeten worden. ,,Uiteindelijk willen we graag dat mensen de helft van al hun kledingaankopen tweedehands doen. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kleding kopen.''
Consuminderen niet zeker
Econoom Michiel Bijlsma van het Centraal Planbureau (CPB) twijfelt: omdat spullen worden hergebruikt, kunnen initiatieven als United Wardrobe ertoe leiden dat kleding meer wordt ‘op’gedragen en minder nieuw wordt gekocht. Maar het tegenovergestelde kan ook gebeuren: als je weet dat je kleding kunt doorverkopen, schaf je makkelijker iets nieuws aan. ,,Wat het netto-effect is, is lastig in te schatten.''
Bij Fair Wear Foundation, een organisatie die kledingmerken monitort op het gebied van duurzaamheid, zijn ze enthousiast over het online platform, al is het onduidelijk of het echt leidt tot consuminderen. ,,Het is een mooi initiatief omdat kledingstukken zo nog een tweede leven krijgen. Bovendien zet het jongeren aan tot nadenken over onze kledingindustrie'', denkt woordvoerster Lotte Schuurmans.
Het is een mooi initiatief omdat kledingstukken zo nog een tweede leven krijgen
Juweeltjes
Leonie Wenting (30) is als koper én verkoper actief op het tweedehands kleding-platform. ,,Ik begon met het verkopen van schoenen die ik niet meer droeg. Ik vond het zonde dat ze in mijn kast stonden te verstoffen.'' Voor zichzelf kijkt Wenting ook rond op de site, al is ze op het gebied van kleding nog niet zo enthousiast. ,,Het is jammer dat er zoveel H&M, Primark en Zara online staat. Dat is goedkope kleding die niet lang meegaat, en daardoor naar mijn idee nog niet erg duurzaam. Als er meer juweeltjes online zouden staan, zou het voor mij interessanter zijn. Bijzondere sneakers en andere schoenen vind ik wel interessant, omdat ze vaak goedkoper op United Wardrobe staan dan in de winkel.'' Het gaat bij kopers op het platform dus niet alleen om duurzaamheid, maar ook om de lagere prijzen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
PREMIUM2
Prenatale depressie blijft vaak onbehandeld: ‘Door de stress beviel ik van een prematuurtje’
Niet elke zwangere vrouw is in blijde verwachting. Sommigen voelen zich neerslachtig of angstig, maar om hulp vragen is moeilijk. Dat kan een prenatale depressie tot gevolg hebben. ,,Het is not done om te praten over de slechte kanten van een zwangerschap”, vertelt ervaringsdeskundige Carmen Wille (31). Vroedvrouw en psychotherapeute An-Sofie Van Parys pleit voor meer bewustwording, want een prenatale depressie kan ernstige gevolgen hebben voor moeder én kind. -
Oproep
Ben jij een open boek? Deelnemers gezocht voor de rubriek Geld&Geluk
-
PREMIUMVerkiezingen
‘Economische groei moet weer een middel zijn, geen doel zoals nu’
In aanloop naar 17 maart geven politieke partijen hun standpunten op het gebied van wonen, werken, duurzaamheid, asfalt en de nexit. Vandaag: De roep om doorgeschoten aandeelhouderskapitalisme aan banden te leggen, klinkt almaar luider. Eppo Bruins (ChristenUnie) en Joost Sneller (D66) pleiten voor stevige overheidsinmenging. -
Deense recensiegigant haalt uit naar Bol.com: ‘Wij zijn niet onbetrouwbaar’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort niet langer de drie sterrenrating van recensiegigant Trustpilot op de homepage. De beoordeling zou onbetrouwbaar zijn. Het Deense bedrijf is boos en bestrijdt het door Bol geschetste beeld.
-
22
Storing bij Belastingdienst nog niet opgelost
De grote storing bij de Belastingdienst, waardoor het soms niet mogelijk is om aangifte te doen, is vanochtend nog steeds niet opgelost. De oorzaak van het probleem is nog niet duidelijk, daar wordt nog naar gezocht, geeft een woordvoerder van de fiscus aan. Sprake van overbelasting door drukte of een doelgerichte poging om met veel inlogpogingen de site offline te halen, een zogeheten ddos-aanval, is er niet. -
PREMIUM
Door webshops ligt een koopverslaving op de loer, dit doe je eraan
Winkelen en uitgaan kan al een tijd niet, maar gelukkig hebben we webshops. Nou ja, gelukkig... Voor sommige mensen is een druk op de koopknop zó verleidelijk, dat een koopverslaving op de loer ligt. -
De daling van de Rotterdamse uitstoot van het broeikasgas CO2 zet door; Arno Bonte is blij
De CO2-uitstoot in Rotterdam daalt. Die daling is drie jaar geleden ingezet en zet tot enthousiasme van milieuwethouder Arno Bonte door. Dat minder broeikasgas in de lucht belandt, komt door de coronacrisis. Maar volgens hem ook door klimaatbeleid.