Stormloop op online
tweedehands kleding
Via United Wardrobe vliegen wekelijks duizenden tweedehands artikelen over de digitale toonbank: van gebruikte zonnebrillen, sneakers en jeans tot T-shirts. In drie jaar tijd is het al uitgegroeid tot een enorme ‘online kledingkast’ met zo’n 600.000 gebruikers in Nederland, België en Frankrijk.
Een uitpuilende kledingkast? Via online kledingverkoopplaats United Wardrobe krijgen spullen een tweede leven. Volgens de oprichters is dit hét antwoord op niet-duurzame prijsvechters in de kledingbranche, zoals Primark en H&M. Maar of het héél duurzaam is..?
Waar vroeger tweedehands kleding werd geassocieerd met viezig of armoede, houden jonge meiden er tegenwoordig een heel andere mening op na. Het is trendy en hip: er is een levendige handel ontstaan in ‘oude’ modeartikelen.
Die gebruikers sloegen de afgelopen drie jaar voor 4,5 miljoen euro aan spullen in. Het werkt als volgt: kopers maken het aankoopbedrag over naar United Wardrobe. Zodra ze de kleding in huis hebben, maakt het platform 90 procent van het verkoopbedrag over aan de verkoper. Het platform houdt de overige 10 procent in als commissie.
Concurrent
De drie initiatiefnemers Thijs Verheul, Jules Berden en Thijs Slijkhuis verklaren het succes door de groeiende behoefte aan duurzame kleding. Het is hun bedrijfsmotto: snel geproduceerde, goedkope kleding die niet duurzaam is en van mindere kwaliteit de wereld uit te krijgen. ,,We willen een serieuze concurrent worden van ketens als H&M en Primark. Bij ons bieden verkopers spullen net wat goedkoper aan. Uiteindelijk is dan ook ons doel dat mensen eerst bij ons kijken en daarna eventueel pas naar Zara of Zalando gaan'', zegt Verheul.
Lees verder onder de foto
Fast fashion
Met het streven om dit jaar meer dan een half miljoen gebruikte kledingstukken te verhandelen, timmeren ze aardig aan de weg. Maar of het platform daadwerkelijk de zogeheten ‘fast fashion-beweging’ een slag kan toebrengen, is de vraag. Wie een blik werpt op de site, ziet meteen veel ongebruikte artikelen die rechtstreeks uit de H&M komen en waar het prijskaartje nog aan hangt. Soms een paar euro goedkoper dan wat er in de winkel voor is betaald.
Thijs Verheul: ,,Als kleding ongedragen in de kast komt te liggen, is dat niet duurzaam. Ook kleding die ongedragen wordt doorverkocht, is tweedehands. Het is bovendien een stuk duurzamer dan dat iemand een volledig nieuw kledingstuk koopt, dat nieuw is gemaakt en vervoerd.''
Verheul vindt dat het dragen van tweedehands kleding de nieuwe norm zou moeten worden. ,,Uiteindelijk willen we graag dat mensen de helft van al hun kledingaankopen tweedehands doen. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kleding kopen.''
Consuminderen niet zeker
Econoom Michiel Bijlsma van het Centraal Planbureau (CPB) twijfelt: omdat spullen worden hergebruikt, kunnen initiatieven als United Wardrobe ertoe leiden dat kleding meer wordt ‘op’gedragen en minder nieuw wordt gekocht. Maar het tegenovergestelde kan ook gebeuren: als je weet dat je kleding kunt doorverkopen, schaf je makkelijker iets nieuws aan. ,,Wat het netto-effect is, is lastig in te schatten.''
Bij Fair Wear Foundation, een organisatie die kledingmerken monitort op het gebied van duurzaamheid, zijn ze enthousiast over het online platform, al is het onduidelijk of het echt leidt tot consuminderen. ,,Het is een mooi initiatief omdat kledingstukken zo nog een tweede leven krijgen. Bovendien zet het jongeren aan tot nadenken over onze kledingindustrie'', denkt woordvoerster Lotte Schuurmans.
Het is een mooi initiatief omdat kledingstukken zo nog een tweede leven krijgen
Juweeltjes
Leonie Wenting (30) is als koper én verkoper actief op het tweedehands kleding-platform. ,,Ik begon met het verkopen van schoenen die ik niet meer droeg. Ik vond het zonde dat ze in mijn kast stonden te verstoffen.'' Voor zichzelf kijkt Wenting ook rond op de site, al is ze op het gebied van kleding nog niet zo enthousiast. ,,Het is jammer dat er zoveel H&M, Primark en Zara online staat. Dat is goedkope kleding die niet lang meegaat, en daardoor naar mijn idee nog niet erg duurzaam. Als er meer juweeltjes online zouden staan, zou het voor mij interessanter zijn. Bijzondere sneakers en andere schoenen vind ik wel interessant, omdat ze vaak goedkoper op United Wardrobe staan dan in de winkel.'' Het gaat bij kopers op het platform dus niet alleen om duurzaamheid, maar ook om de lagere prijzen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
Kamer: Arbeidsmigrant blijft welkom, wel verzet tegen komst Marokkanen en Tunesiërs
Een meerderheid in de Tweede Kamer vindt dat arbeidsmigranten welkom moeten blijven in Nederland, mits hun woon- en werkomstandigheden verbeteren. Het Europese plan om ook nieuwe groepen migranten uit Marokko, Tunesië en Egypte hier te laten werken, stuit echter op grote weerstand. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Details uitkoopregeling bekend: stoppende veehouder krijgt 100 procent vergoed
Het kabinet heeft bekendgemaakt hoe de eerste twee vrijwillige uitkoopregelingen voor veehouders eruit gaan zien. Daar is in eerste instantie een half miljard euro voor beschikbaar. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUMmet video
Meer horecazaken te koop aangeboden en vaker speelt personeelstekort een rol
In coronatijd was er volop vraag naar horecazaken maar werden er nauwelijks zaken aangeboden. Nu lijkt het tij te keren. Horecamakelaar Adhoc ziet het aantal aanvragen stijgen. En opvallend: personeelstekort speelt vaker een rol om de zaak van de hand te doen. -
PREMIUM24
Dit jaar geen wuppies of juichcape bij WK? ‘Er komt zeker Oranjespul, maar zonder verwijzing naar Qatar’
Supermarkt Lidl zal geen Oranjeacties gaan doen rond het WK Voetbal in Qatar, Grolsch laat het kampioenschap eveneens links liggen vanwege de deplorabele mensenrechtensituatie in de Golfstaat. Krijgen we een WK zonder Oranjemeuk? Experts zijn verdeeld.