Volledig scherm
Dijksma © anp

'Stort spoorboetes in fonds voor wensen reizigers'

Waarom niet alle boetes die de NS en ProRail krijgen voor slechte prestaties, storten in een spoorfonds? Reizigers mogen dan bepalen in welke verbeteringen die miljoenen worden gestoken.

Met dat idee kwam staatssecretaris Sharon Dijksma, verantwoordelijk voor het OV, vanmiddag tijdens een spoordebat. Nu stromen de boetes van de vervoerder naar de overheid, maar die is volledig eigenaar van de NS. Tekorten die zo ontstaan, komen dus op het bordje van ons allemaal terecht.

Vestzak-broekzak
Dijksma: ,,Elke boete die ik moet uitvaardigen is uiteindelijk een verlies.' Het is vestzak-broekzak, een teken dat we gefaald hebben." De bewindsvrouw wil de opgespaarde boetes in overleg met reizigersorganisaties besteden. Voor haar staan de reizigers voorop, zegt ze.

De Nederlandse Spoorwegen moesten begin vorig jaar nog een boete van 5,5 miljoen euro betalen, omdat de vervoerder in 2013 en 2014 prestatieafspraken met de overheid onvoldoende was nagekomen. ProRail kreeg een boete van 75.000 euro opgelegd over 2014.

De boetes kunnen onder meer worden opgelegd als reizigers ontevreden zijn, treinen niet genoeg op tijd rijden of de informatievoorziening onder de maat is.   

  1. Nederlands bedrijfsleven financierde jarenlang klimaatscepticus
    Update

    Nederlands bedrijfsle­ven financier­de jarenlang klimaats­cep­ti­cus

    De Nederlandse klimaatscepticus Frits Böttcher, mede-oprichter van de Club van Rome, ontving tussen 1989 en 1998 meer dan een miljoen gulden van Shell en andere (Nederlandse) multinationals. Het doel: twijfel zaaien over klimaatverandering en de rol van de mens daarin. Dat schrijven onderzoeksplatform Follow the Money en de Volkskrant op basis van het nagelaten archief van de chemieprofessor die in 2008 overleed.