Volledig scherm
© GinoPress B.V.

Streekvervoerstaking: werkgevers en bonden staan lijnrecht tegenover elkaar

De estafettestakingen van chauffeurs in het streekvervoer blijven doorgaan. De vakbonden en werkgevers staan lijnrecht tegenover elkaar, waarmee een overeenkomst ver weg lijkt. ,,Op dit moment zijn er alleen maar verliezers.”

Quote

Ik heb de bonden al tien keer uitgeno­digd om te praten, maar het antwoord blijft nee

Fred Kagie

Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV), noemt de huidige situatie een patstelling. ,,De bonden willen niet om tafel, tenzij we al hun eisen inwilligen. Maar die zijn onhaalbaar. Ik heb ze al tien keer uitgenodigd om te praten, ook informeel, maar het antwoord blijft nee.”

,,Wij willen best om tafel, als er zicht is op goede en concrete afspraken”, stelt FNV-bestuurder Wilfred Jonkhout. Hij zegt zich niet te herkennen in de veelvuldige uitnodigingen die Kagie aanhaalt. ,,Dat is gewoon niet waar. Zodra ze een voorstel doen om de werkdruk te verlagen, luisteren we. Wat er nu op tafel ligt, is geen oplossing.”

En dus staken streekvervoerchauffeurs vandaag opnieuw, en is het ook komende donderdag in Noord-Holland weer raak.

Reizigersvereniging Rover krijgt veel reacties binnen. ,,De belangen van reizigers worden geschaad. Wij zijn daarom tegen de stakingen”, zegt een woordvoerder. Wel toont Rover begrip voor de stakers. ,,De chauffeurs staan onder hoge druk vanwege strakke schema’s. Toch zouden ze ook kunnen protesteren door bijvoorbeeld mensen gratis mee te nemen, om reizigers te ontzien.”

Pauze

Quote

Zelfs bazen van vervoersbe­drij­ven geven toe dat ze de ‘efficiency’ te ver hebben doorge­voerd

Wilfred Jonkhout
Volledig scherm
Stakende buschauffeurs in Zuidoost-Brabant, tijdens de meivakantie © GinoPress B.V.

De eisen waar het om gaat, zijn naast een pauze van vijf minuten per twee à drie uur, een kortere, eenjarige duur van de nieuwe CAO, met daarin vastgelegd een loonsverhoging van 3,5 procent.

,,Zelfs bazen van vervoersbedrijven geven toe dat ze de ‘efficiency’ te ver hebben doorgevoerd – dus dat de werkdruk te hoog ligt. Maar als ze er concreet iets voor moeten doen, zeggen ze niets meer”, aldus de FNV-bestuurder.

,,Slechts 20 procent van de chauffeurs heeft last van het pauzebeleid, terwijl de bonden de vaste roosterregel van vijf minuten voor iedereen willen invoeren. Dat is onbetaalbaar”, stelt Kagie. 

Het kleine percentage chauffeurs dat echt last zou hebben van het pauzereglement, herkent Jonkhout niet. ,,Dat mogen ze beweren, maar toon het dan ook aan. Als het echt zo is, zijn we natuurlijk bereid om het alleen voor die bestuurders aan te passen. Maar ik vraag me af of het klopt.”

De loonsverhoging zou verder niet meer dan logisch zijn volgens de bond. ,,Ook chauffeurs mogen meeprofiteren van de economische groei. Bovendien loopt de inflatie door, dus enorm sterk stijgt hun koopkracht nu ook weer niet.”

De eenjarige arbeidsovereenkomst met de salarisverhoging is volgens de werkgeverswoordvoerder te duur. ,,Alles bij elkaar zou een loonkostenstijging van 5 tot 6 procent betekenen. Dan blijft geen vervoerder overeind.”

Uit de lucht

Volgens Kagie komen de eisen bovendien uit de lucht vallen. ,,Ze zijn allemaal niet eerder genoemd.” Hij noemt de eerdere uitkomst van onderhandelingen die in januari werd bereikt een overeenkomst, die volgens hem al genoeg ademruimte biedt, zowel financieel als tussen de ritten door.

Ook hier stelt de vakbondsman dat de VWOV ongelijk heeft. ,,Er was geen akkoord. Het was een onderhandelingsresultaat, dat we eerst nog neutraal aan onze leden voorlegden. Die stemden 99 procent tégen. De minuten die de werkgevers de afgelopen tien jaar van de chauffeurs hebben afgenomen, en waar ze veel geld mee hebben verdiend, willen we nu terug. En ja, die kosten geld.”

Hoe nu verder? ,,We moeten maar even gaan kijken", verzucht Kagie. ,,Nu is er in elk geval geen ruimte voor een overeenkomst." De vakbonden gaan door met de estafettestakingen om zo de 
druk op werkgevers uit te blijven oefenen.