Volledig scherm
PREMIUM
Al bijna 3 miljoen Nederlanders gebruiken Tikkie en wekelijks komen daar tienduizenden mensen bij. © ABN AMRO

Stuur me een Tikkie! Hoe ABN Amro’s betaalapp Nederland verovert

Een kroegrekening splitten of een gezamenlijk cadeau betalen? ‘Even een Tikkie sturen!’ klinkt het op steeds meer terrassen en verjaardagen. Komende weken tikt ABN Amro’s mobiele betaal-app de 3 miljoen gebruikers aan.

Quote

Steeds minder mensen dragen cashgeld op zak én kennen hun gironummer nog

Roland Booijen en Freek de Steenwinkel

Bijna had Nederland massaal ‘Cheq’s of ‘Kaching!’s verstuurd. ,,Betaalde iemand terug dan zou het kassageluidje 'Ka-ching' klinken!” lacht Freek de Steenwinkel, directeur Tikkie.

Uiteindelijk won Tikkie, de naam resoneerde het best bij de Amsterdamse studenten die ABN Amro als proefkonijnen gebruikte. ,,Tikkie klinkt vriendelijk, het moet behalve handig fun zijn.”

De anekdote is typerend voor de prettig losse totstandkoming van Nederlands succesvolste betaalapp van de laatste jaren. Met een klein team van zes mensen stampte de bank Tikkie medio 2016 in honderd dagen uit de grond. Alle vijf kandidaat-namen komen van bankmedewerkers en studenten van de UvA, die de app in een universiteitscafé in Amsterdam-Oost testten.